header

تفسیر قرآن کریم (1400-1401)

جلسه 24
  • در تاریخ ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
چکیده نکات

آیا همه معارف در قرآن هست؟
برخی از آیات قرآن در اینباره
ما فرطنا فی الکتاب من شیء
و لا رطب و لا یابس الا فی کتاب مبین
اگر مراد از کتاب، کتاب تدوین (قرآن) باشد نه کتاب تکوین (طریقت)
البته برخی گفته اند :
اگر قرآن هم مراد باشد، منظور شمول نسبی است یعنی : کل ما یتوقف علی معرفته سعادة الناس
المیزان جلد 7 صفحه 81
میتوان با استناد به برخی روایات، بر این گفته خرده گرفت و لذا در روایات هست که : ان الله تعالی لم یدع شیئا یحتاج الیه الامة الا انزله فی کتابه و بینه لرسوله صلی الله علیه و آله و ... انزل علیه القرآن فیه تفصیل کل شیء ... و جمیع ما یحتاج الیه الناس کملا.
تفسیر صافی صفحه 172 و 14
البته ما به همه گزاره ها نمیرسیم
و لکن لا تبلغه عقول الرجال (صافی ص 14)
و حدیث "اذا حدثتکم بشیء فاسالونی من کتاب الله
نور الثقلین جلد 1 صفحه 683 و 714
البته باید منضبط از قرآن برداشت کرد ولی ناامید نبود در هر زمینه که باشد.
و باید بیشتر دنبال وصول و حصول بود تا تحصیل و تکسب.
و دانستن بیش از این در پاسخ به سوال فوق لازم نیست.



۵۱۷ بازدید

نظرات کاربران

 
در تاریخ ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ & ساعت ۱۰:۰۰

جلسه ۲۳ تفسیر سال ۱۴۰۰ پخش نمی‌شود

ممنون تصحیح شد


نظر شما

کد امنیتی
مطالب بیشتر...
دانلود صوت جلسه
چکیده نکات

آیا همه معارف در قرآن هست؟
برخی از آیات قرآن در اینباره
ما فرطنا فی الکتاب من شیء
و لا رطب و لا یابس الا فی کتاب مبین
اگر مراد از کتاب، کتاب تدوین (قرآن) باشد نه کتاب تکوین (طریقت)
البته برخی گفته اند :
اگر قرآن هم مراد باشد، منظور شمول نسبی است یعنی : کل ما یتوقف علی معرفته سعادة الناس
المیزان جلد 7 صفحه 81
میتوان با استناد به برخی روایات، بر این گفته خرده گرفت و لذا در روایات هست که : ان الله تعالی لم یدع شیئا یحتاج الیه الامة الا انزله فی کتابه و بینه لرسوله صلی الله علیه و آله و ... انزل علیه القرآن فیه تفصیل کل شیء ... و جمیع ما یحتاج الیه الناس کملا.
تفسیر صافی صفحه 172 و 14
البته ما به همه گزاره ها نمیرسیم
و لکن لا تبلغه عقول الرجال (صافی ص 14)
و حدیث "اذا حدثتکم بشیء فاسالونی من کتاب الله
نور الثقلین جلد 1 صفحه 683 و 714
البته باید منضبط از قرآن برداشت کرد ولی ناامید نبود در هر زمینه که باشد.
و باید بیشتر دنبال وصول و حصول بود تا تحصیل و تکسب.
و دانستن بیش از این در پاسخ به سوال فوق لازم نیست.