خارج فقه القضاء (1401-1402) - خارج فقه القضاء (1401-1402)
جلسه 23- در تاریخ ۱۷ آبان ۱۴۰۱
چکیده نکات
آیه(و ما کان ابراهیم یهودیا و لا نصرانیا و لکن کان حنیفا مسلما) مبیّن حداقل ها در عبادت نیست بلکه مبیّن حالتی از حالات جناب ابراهیم علیه السلام است.
کلام صاحب حدائق مبنی بر وجود خبر یا اخبار دال بر جواز استیجار در عبادات به طور عام صحیح نیست. این اخبار اختصاص به باب حج دارد.
شاید بتوان گفت: نباید عبادات را بازاری کرد. عبادات را باید در لیست (آن چه با پول نمیتوان خرید) قرار داد.
وجوه دال بر جواز غیر از بیانات گذشته از دیگران که مورد نقد قرار گرفت.
1. در قابلیت عمل برای عبادت شدن، عبادی بودن اسم مصدری آن کافی است و لو محرک فاعل غیر قصد قربت باشد.
تصویر این معنا در عبادات استیجاری در وقتی که مستاجر قصد قربت دارد و اجیر هم به قصد ادای تکلیف انجام وظیفه میکند، قابل تصور است.
در مواردی صدق فعل هست ولی نسبت به فاعل داده نمیشود.(2مثال برای این مورد)
- اخذ اجرت بر واجبات
- فقه سیاسات
- فقه القضاء
- منابع مالی قضا و پیرا قضا
- اخذ اجرت بر واجبات عبادی
- عبادات استیجاری
- وجوه مصحِّح عبادات استیجاری
- تصحیح عبادات استیجاری
- بازاری نکردن عبادات
- و ما کان ابراهیم یهودیا و لا نصرانیا
- نقد کلام صاحب حدائق و دلیل جواز استیجار در عبادات
- صاحب حدائق و عبادت و استیجار
- کفایت قربت اسم مصدری در عمل
- صدق فعل بدون صدق نسبت
- قتل نائم و امثال آن
برچسب ها:
چکیده نکات
آیه(و ما کان ابراهیم یهودیا و لا نصرانیا و لکن کان حنیفا مسلما) مبیّن حداقل ها در عبادت نیست بلکه مبیّن حالتی از حالات جناب ابراهیم علیه السلام است.
کلام صاحب حدائق مبنی بر وجود خبر یا اخبار دال بر جواز استیجار در عبادات به طور عام صحیح نیست. این اخبار اختصاص به باب حج دارد.
شاید بتوان گفت: نباید عبادات را بازاری کرد. عبادات را باید در لیست (آن چه با پول نمیتوان خرید) قرار داد.
وجوه دال بر جواز غیر از بیانات گذشته از دیگران که مورد نقد قرار گرفت.
1. در قابلیت عمل برای عبادت شدن، عبادی بودن اسم مصدری آن کافی است و لو محرک فاعل غیر قصد قربت باشد.
تصویر این معنا در عبادات استیجاری در وقتی که مستاجر قصد قربت دارد و اجیر هم به قصد ادای تکلیف انجام وظیفه میکند، قابل تصور است.
در مواردی صدق فعل هست ولی نسبت به فاعل داده نمیشود.(2مثال برای این مورد)
نظر شما