خارج فقه القضاء (1401-1402) - خارج فقه القضاء (1401-1402)
جلسه 39- در تاریخ ۱۵ آذر ۱۴۰۱
چکیده نکات
بررسی سند و دلالت حدیث حسّان معلم و فضل بن ابی قرّه
هر دو روایت ضعیف است. تجویز امام علیه السلام در حدیث اول برای اخذ اجرت یا به خاطر مواد آموزشی مورد بحث است که از معارف دینی نبود یا به خاطر وجود شرط و یا به خاطر هر دو است.
نقد فرمایش کتاب دروس شهید در قول به کراهیت اخذ اجرت.
حمل جمله(بعد ان یکون الصبیان عندک سواء) بر استحباب یا بر یک نکته اخلاقی بدون داشتن حکم شرعی استحباب.
کلام علامه حلی و مجلسی راجع به این فقره و نقد آن.
نسبت به حدیث دوم و تعارض آن با احادیث مانعه باید گفت:1. حدیث ضعیف است و صلاحیت معارضه ندارد.
2. شاید تصور ابن ابی قرّه این بوده که معلم حتی انعام هم نمیتواند بگیرد و امام علیه السلام از توهم او پیشگیری کرده اند.
- کتاب القضاء
- منابع مالی پیرا قضا
- اجرت بر تبلیغ و تدریس و تعلیم واجبات
- روایت منع
- حدیث حسان معلم
- بعد ان یکون الصبیان عندک سواء
- لاتفضل بعضهم علی بعض
- کسب معلم
- کذبوا اعداء الله
- انما ارادوا ان لا یعلموا القرآن
- لو ان المعلم اعطاه رجل دیة ولده
- لکان للمعلم مباحا
- توجیه روایت اخذ اجرت معلم
برچسب ها:
چکیده نکات
بررسی سند و دلالت حدیث حسّان معلم و فضل بن ابی قرّه
هر دو روایت ضعیف است. تجویز امام علیه السلام در حدیث اول برای اخذ اجرت یا به خاطر مواد آموزشی مورد بحث است که از معارف دینی نبود یا به خاطر وجود شرط و یا به خاطر هر دو است.
نقد فرمایش کتاب دروس شهید در قول به کراهیت اخذ اجرت.
حمل جمله(بعد ان یکون الصبیان عندک سواء) بر استحباب یا بر یک نکته اخلاقی بدون داشتن حکم شرعی استحباب.
کلام علامه حلی و مجلسی راجع به این فقره و نقد آن.
نسبت به حدیث دوم و تعارض آن با احادیث مانعه باید گفت:1. حدیث ضعیف است و صلاحیت معارضه ندارد.
2. شاید تصور ابن ابی قرّه این بوده که معلم حتی انعام هم نمیتواند بگیرد و امام علیه السلام از توهم او پیشگیری کرده اند.
نظر شما