مقدمه اصول فقه (1401-1402) - مقدمه اصول فقه (1401-1402)
جلسه 75- در تاریخ ۱۵ اسفند ۱۴۰۱
چکیده نکات
ثمره دوم: صحت تمسک به اطلاق خطاب بنا بر قول به وضع اسامی للاعم و عدم تمسک به اطلاق بنابر قول صحیحی.
تفاوت این ثمره با ثمره اول: ثمره اول با فرض استقرار شک بود و این ثمره در فرآیند پیشامد ثمره اول است با ترتب این ثمره شکی مستقر نمیشود و با عدم ترتب شک مستقر میشود و زمینه ثمره اول میآید.
محقق خراسانی: ثمره نزاع اجمال خطاب است بنابر صحیحی و عدم جواز رجوع به آن برای رفع شک در جزء،شرط و مانع لاحتمال دخوله فی المسمّی و جواز رجوع بنابر اعمی در غیر آن چه احتمال دخلش در مسما هست. البته ترتب این ثمره بنابر این است که خطاب در مقام بیان باشد مثل سایر موارد و الّا جای برائت است یا اشتغال بنابر اختلافی که وجود دارد.
تضییق بر این ثمره به دو بیان و نقد آن ها
1. مطلقات کتاب - بلکه سنت - در مقام بیان جزییات نیست.
2. اعمی نیز میتواند تمسک کند زیرا مأموربه صحیح است و شک به تحقق عنوان مقیّد به مأموربه بر میگردد که مورد احتیاط است نه ...
- صحیح و اعم
- ثمره نزاع اعمی و صحیحی
- ثمره دوم صحیحی و اعمی
- تمسک به اطلاق بیان
- اطلاق خطاب و تمسک
- اطلاق و عدم اطلاق خطابات قرآنی و روایی
- خطابات قرآن و مقام بیان
- رد ثمره دوم در صحیح و اعم
- ان الاعمی لیس له التمسک باطلاقات الخطاب
- کلام محقق خراسانی و ثمره دوم
- کلام شیخ انصاری و ثمره دوم
برچسب ها:
چکیده نکات
ثمره دوم: صحت تمسک به اطلاق خطاب بنا بر قول به وضع اسامی للاعم و عدم تمسک به اطلاق بنابر قول صحیحی.
تفاوت این ثمره با ثمره اول: ثمره اول با فرض استقرار شک بود و این ثمره در فرآیند پیشامد ثمره اول است با ترتب این ثمره شکی مستقر نمیشود و با عدم ترتب شک مستقر میشود و زمینه ثمره اول میآید.
محقق خراسانی: ثمره نزاع اجمال خطاب است بنابر صحیحی و عدم جواز رجوع به آن برای رفع شک در جزء،شرط و مانع لاحتمال دخوله فی المسمّی و جواز رجوع بنابر اعمی در غیر آن چه احتمال دخلش در مسما هست. البته ترتب این ثمره بنابر این است که خطاب در مقام بیان باشد مثل سایر موارد و الّا جای برائت است یا اشتغال بنابر اختلافی که وجود دارد.
تضییق بر این ثمره به دو بیان و نقد آن ها
1. مطلقات کتاب - بلکه سنت - در مقام بیان جزییات نیست.
2. اعمی نیز میتواند تمسک کند زیرا مأموربه صحیح است و شک به تحقق عنوان مقیّد به مأموربه بر میگردد که مورد احتیاط است نه ...
نظر شما