خارج فقه القضاء (1401-1402) - خارج فقه القضاء (1401-1402)
جلسه 78- در تاریخ ۲۲ اسفند ۱۴۰۱
چکیده نکات
مصونیت قضایی و مدنی مثل مفتی، ناقل فتوای اشتباه، نایب خاطی و...
گفته شده: اگر نایب خاطی در قربانی اجرت گرفته ضامن است و الّا معلوم نیست ضامن باشد.
در ذیل این گفته سه حاشیه وجود دارد: 1. اگر مقصّر بوده ضامن است. 2. مطلقا ضامن است چون اتلاف مستند به او است و وکیل بودن، مشکل عدم مصونیت او را حل نمیکند.
3. اگر تلف مستند به او باشد بنابر احتیاط ضامن است.
به نظر میرسد ماتن نظر به قاعده احسان دارد، قاعده احسان در فرض اضرار به غیر و اتلاف مال غیر هم میآید. نظر به قاعده مصونیت وکیل ندارد. لکن در این جا احسان صادق نیست و این است اشکال بر ماتن.
ماتن در برخی از موارد، خلاف گفته قبل، گفته است و مطلقا قائل به ضمان نایب شده است و در موردی قائل به عدم شده است(در حمله دار)
نسبت به محرِم طفل اگر طفل محرمات احرام را انجام دهد، مجال گفتگو هست.
روایت اسحاق صیرفی نسبت به مفتی
- فقه القضا
- قاعده احسان
- مصونیت قضایی
- مصونیت مدنی
- مصونیت مفتی خاطی
- ناقل اشتباه فتوا
- نایب خاطی در قربانی
- ضمان حمله دار
- قاعده امانت وکیل
- رابطه اتلاف و احسان
- محرمات احرام و طفل محرم
- وکیل و اتلاف و ضمان
- نایب مقصّر در قربانی
- روایت اسحاق صیرفی و ضمان مفتی
برچسب ها:
چکیده نکات
مصونیت قضایی و مدنی مثل مفتی، ناقل فتوای اشتباه، نایب خاطی و...
گفته شده: اگر نایب خاطی در قربانی اجرت گرفته ضامن است و الّا معلوم نیست ضامن باشد.
در ذیل این گفته سه حاشیه وجود دارد: 1. اگر مقصّر بوده ضامن است. 2. مطلقا ضامن است چون اتلاف مستند به او است و وکیل بودن، مشکل عدم مصونیت او را حل نمیکند.
3. اگر تلف مستند به او باشد بنابر احتیاط ضامن است.
به نظر میرسد ماتن نظر به قاعده احسان دارد، قاعده احسان در فرض اضرار به غیر و اتلاف مال غیر هم میآید. نظر به قاعده مصونیت وکیل ندارد. لکن در این جا احسان صادق نیست و این است اشکال بر ماتن.
ماتن در برخی از موارد، خلاف گفته قبل، گفته است و مطلقا قائل به ضمان نایب شده است و در موردی قائل به عدم شده است(در حمله دار)
نسبت به محرِم طفل اگر طفل محرمات احرام را انجام دهد، مجال گفتگو هست.
روایت اسحاق صیرفی نسبت به مفتی
نظر شما