مقدمه اصول فقه (1402-1403) - مقدمه اصول فقه (1402-1403)
جلسه 66- در تاریخ ۲۹ بهمن ۱۴۰۲
چکیده نکات
تفریق مرحوم طباطبائی با توجه به فهم عرف،مناسبات حکم و موضوع به ثمره فقهی میرسد.مثلا در ادله عون الظالم و قبول ولایت جائر حتی اگر تعبیر غیر وصف اشتقاقی باشد باز توسعه فهمیده نمیشود نظیر وقتی که وصف اشتقاقی باشد.
توضیح در مثال: اگر گفته شود: تارک الصلاة کافر تا گفته شود: بین الایمان و الکفر ترک الصلاة (حدیث نبوی صلی الله علیه و آله).
اگر منشأ افتاء به کفر تارکین صلاة مثل روایت مزبور باشد، فتوایشان ناصحیح است و این غیر از«تارک الصلاة کافر» است. لایقال که «تارک الصلاة کافر» یعنی «کافر بالصلاة» چون با اطلاق وصف اشتقاقی اضافه این قید غلط است.
5.10.2- عنایت در انطباق یا عدم انطباق عنوان برآینددار
در ادامه نکته سابق توجه به صدق واژههای موضوع حکم شرعی لازم است.کلام صاحب جواهر(ج43ص97)
- مناسبات حکم وموضوع
- عرف و مناسبات حکم و موضوع
- راه های توسعه فهم نص
- صدق مصدر و اسم مصدر بدون صدق نسبت به فاعل
- امر پنجم مشتق
- مقاله بایسته های مفهوم شناسی در نصوص دینی
- تفاوت بین صدق مشتق و هم مفاد با آن از غیر آن
- کلام مرحوم طباطبائی و المیزان
- مناسبات حکم و موضوع و فهم نص
- تارک الصلاة کافر
- بین الایمان و الکفر ترک الصلاة
- عنایت در انطباق و عدم آن عنوان برآیند دار
- کلام صاحب جواهر در تفاوت بین صدق قتل و قاتل
- قتل نائم و قاتل و صاحب جواهر
برچسب ها:
چکیده نکات
تفریق مرحوم طباطبائی با توجه به فهم عرف،مناسبات حکم و موضوع به ثمره فقهی میرسد.مثلا در ادله عون الظالم و قبول ولایت جائر حتی اگر تعبیر غیر وصف اشتقاقی باشد باز توسعه فهمیده نمیشود نظیر وقتی که وصف اشتقاقی باشد.
توضیح در مثال: اگر گفته شود: تارک الصلاة کافر تا گفته شود: بین الایمان و الکفر ترک الصلاة (حدیث نبوی صلی الله علیه و آله).
اگر منشأ افتاء به کفر تارکین صلاة مثل روایت مزبور باشد، فتوایشان ناصحیح است و این غیر از«تارک الصلاة کافر» است. لایقال که «تارک الصلاة کافر» یعنی «کافر بالصلاة» چون با اطلاق وصف اشتقاقی اضافه این قید غلط است.
5.10.2- عنایت در انطباق یا عدم انطباق عنوان برآینددار
در ادامه نکته سابق توجه به صدق واژههای موضوع حکم شرعی لازم است.کلام صاحب جواهر(ج43ص97)
نظر شما