فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1402-1403) - فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1402-1403)
جلسه 106- در تاریخ ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
چکیده نکات
1. مساله تعبدی نیست 2. لفظ اعلم اگر در نص هم به مناسبت آمده موضوعیت ندارد گرچه اگر موضوعیت هم داشت، چیزی عوض نمیشد.
3. آن چه گذشتگان گفتهاند در تعلیق بر عروة همه قابل قبول است هر چند برخی از عناصر به دلیل اختلاف روش ها قابل تغییر (چاق شدن یا لاغر شدن) است مثل آشنایی با رجال و اقوال فقهای عامه امّا:
مقدمات اجتهاد هر چه هست باید در تحقق اعلم دیده شود مثل اطلاع بر تاریخ - شأن نزول ها و صدورها - فلسفه های مضاف مثل فلسفه فقه و لغت - انس با محاورات ائمه علیهم السلام نظیر حدیث داود بن فرقد - تصویری روشن از کلیت دین داشتن - آگاهی به روش های اجتهاد و انتخاب آگاهانه
- فقه العروة الوثقی
- فقه اجتهاد و تقلید
- مساله 17 از اجتهاد و تقلید
- تعلیقات مساله 17 از اجتهاد و تقلید
- نقد و بررسی آراء مساله 17
- مفهوم اعلمیت
- تحقیق در مفهوم اعلم
- تشخیص اعلم و موارد بیان نشده
- مرجع در تشخیص اعلم
- رابطه مساله 17 با 20 اجتهاد و تقلید
- علم به فلسفه های مضاف
- روش شناسی و اعلمیت
- گفتمان فقیه و اعلمیت
برچسب ها:
چکیده نکات
1. مساله تعبدی نیست 2. لفظ اعلم اگر در نص هم به مناسبت آمده موضوعیت ندارد گرچه اگر موضوعیت هم داشت، چیزی عوض نمیشد.
3. آن چه گذشتگان گفتهاند در تعلیق بر عروة همه قابل قبول است هر چند برخی از عناصر به دلیل اختلاف روش ها قابل تغییر (چاق شدن یا لاغر شدن) است مثل آشنایی با رجال و اقوال فقهای عامه امّا:
مقدمات اجتهاد هر چه هست باید در تحقق اعلم دیده شود مثل اطلاع بر تاریخ - شأن نزول ها و صدورها - فلسفه های مضاف مثل فلسفه فقه و لغت - انس با محاورات ائمه علیهم السلام نظیر حدیث داود بن فرقد - تصویری روشن از کلیت دین داشتن - آگاهی به روش های اجتهاد و انتخاب آگاهانه
نظر شما