تفسیر قرآن کریم (1400-1401) - جلسه 2
ادامه گفتگو از ظرفیت شناسی قرآن
تحقیق درباره تعداد روایات وارد در تفسیر آیات
عوامل فهم موسّع از قرآن
1- پیشرفت تکنولوژی و ...
2- بالا رفتن فهم بشر
3- توانایی وسلیقه افراد
4- ...
فهم های بر زمین مانده از قرآن :
1- پارادایم فهمی
2- نظام فهمی (کلان نظام و خرده نظام ها)
3- فهم دو سویه و نقش آیات در فهم و تفسیر روایات
4- تعیین مقاصد و نقش آنها در فهم دین و استنباط احکام
قرآن و بیان ظرفیت های خودش
سوره انعام آیه 38 و 59
آنچه در ذیل این آیات گفته شده است
خارج فقه القضاء (1401-1402) - جلسه 35
پاسخ به پرسش ها- در جای که واجبی حق بهره مند است، من علیه الحق باید کار را انجام بدهد و وجوبش واجب مطلق است لکن مکلف میتواند اخذ اجرت کند.
پس بیمارستان و پزشک معالج حق امتناع ندارند، لکن مستحق اجرت نیز هستند.
ارتزاق از بیت المال راه اداره امور نیست و نمیتوان در اداره جامعه چندان از آن بهره برد. بعلاوه حق بودن در نهایت اخذ اجرت را از بهره مند یا ولی مباشر او حرام کند لکن از بیت المال به عنوان اجرت را تحریم نمیکند.
اخذ اجرت بر اذان: تفصیل صاحب عروه بین اذان نماز و اعلام.
محقق حکیم نسبت به اذان نماز میفرماید: این نظر مشهور است بلکه قیل: علیه فتوی الاصحاب.
ادله مشهور: 1. سه روایت در مساله 2. تنافی قصد اجرت با قصد امتثال 3. وجهی از صاحب جواهر که اذان نیابت بردار نیست.
اشکال محقق حکیم بر همه ادله. جواز اخذ اجرت بر اذان اعلام.عبادت نبودن اذان اعلام. اختلاف در مشروعیت دو اذان.
فقه القضاء-شرائط قاضی - جلسه 77
نتیجه تتبع و اقتضای تحقیق در بیان رابطه مروت و عدالت
تنافی احیانی قبح فاعلی هرچند همراه با حسن فاعلی با عدالت
عدالت یک دستی و انقباض یا شناور بودن و انفتاح (عدالتِ بخشی)
لزوم ملاحظه نصوص هر باب در رأی به اعتبار و تفسیر عدالت یا نهادِ در کنار عدالت
حل برخی ناهمگونیها بنا بر تفسیر ما از عدالت
عدالت شرط است نه فسق مانع
عدالت در غیر موارد مذکور در متون فقهی
اصول فقه - تعارض ادله - جلسه 68
نقد و بررسی رفتارهای گذشته با روایات عرضه و طرح
نقد اول: مسلم نبودن خروج مخالفت به نحو تخصیص و تقیید از گستره روایات عرضه و طرح
نقد دوم: نمی توان همه روایات عرضه و طرح را برای جدا کردن حجت از لاحجت دانست
نقد سوم: نبود دلیل بر تایید برخی این رفتار ها