اصول فقه-تعارض ادله - جلسه 112
9. عدم مانع بودن اخذ صفاتی چون اورع و افقه در مقبوله ابن حنظله با ملاکی که برای ترجیح بیان شد
ذکر صفاتی چون اورع و افقه باید به گونه ای معنا شود که دخالت در اکشف بودن مراد مولا داشته باشد.
سخنی قابل نقد از محقق خراسانی در اینباره
منابع استنباط و منبع واره ها : عرف - استحسان - مصالح مرسله و ... (88-89) - جلسه 122
بررسی نهایی و قول مختار در مساله
اصول فقه-تعارض ادله - جلسه 56
نکتهای از رأی محقق خویی در مسأله و نقد متن پیش نقل شده
نقد موردی رفتار محقق خویی با روایات تخییر
خارج فقه القضاء (1401-1402) - جلسه 35
پاسخ به پرسش ها- در جای که واجبی حق بهره مند است، من علیه الحق باید کار را انجام بدهد و وجوبش واجب مطلق است لکن مکلف میتواند اخذ اجرت کند.
پس بیمارستان و پزشک معالج حق امتناع ندارند، لکن مستحق اجرت نیز هستند.
ارتزاق از بیت المال راه اداره امور نیست و نمیتوان در اداره جامعه چندان از آن بهره برد. بعلاوه حق بودن در نهایت اخذ اجرت را از بهره مند یا ولی مباشر او حرام کند لکن از بیت المال به عنوان اجرت را تحریم نمیکند.
اخذ اجرت بر اذان: تفصیل صاحب عروه بین اذان نماز و اعلام.
محقق حکیم نسبت به اذان نماز میفرماید: این نظر مشهور است بلکه قیل: علیه فتوی الاصحاب.
ادله مشهور: 1. سه روایت در مساله 2. تنافی قصد اجرت با قصد امتثال 3. وجهی از صاحب جواهر که اذان نیابت بردار نیست.
اشکال محقق حکیم بر همه ادله. جواز اخذ اجرت بر اذان اعلام.عبادت نبودن اذان اعلام. اختلاف در مشروعیت دو اذان.