براساس مکاسب شیخ - سال نهم- نوع چهارم (92-93) - جلسه 57
آیا حرمت غش معامله را باطل می کند؟
براساس مکاسب شیخ - سال دوازدهم - نوع پنجم (95-96) - جلسه 60
استفاده از آیه شریفه
لا تعاونوا علی الاثم و العدوان بر حرمت استماع کذب
استصحاب - ادله و تنبیهات (94-95) - جلسه 98
بیانی از محقق ایروانی بر فرد مردد و نقد صاحب منتقی الاصول بر کلام محقق اصفهانی
خارج فقه القضاء (1401-1402) - جلسه 25
اعمال نوعی ترخیص و توسیع از شارع در باب:
1. نیت عابدان و لذا عبادت برای بهشت و خلاص از عقاب پذیرفته شده است.
برخی این نوع عبادات را باطل میدانند، لکن شهید اول و جمعی کثیر آن را صحیح میدانند. صحت چنین عباداتی قرینه بر صحت عبادات استیجاری است.
بدون این که فرقی فارق بین این ها باشد(بر خلاف آن چه قبلا بیان کردیم)
در قرآن و روایات با ذکر مرهّبات و مرغّبات به صحت این عبادات اشاره شده است.
2. پذیرش عبادت نیابتی حتی برای کسی که اعتقاد نداشته، نیز شاهد زمینه ساز قول به صحت عبادات استیجاری است.
روایت محمدبن عمر بن یزید و علی بن ابی حمزه هم شاهدی بر این ادعا است.
صحت عبادات استیجاری هر چند احتیاط در خلاف آن است. عدم منافات وجوب علی وجه الاطلاق با اخذ اجرت.