فقه هنر (1400-1402) - جلسه 25
جلسه بیست و پنجم سال 1400-1402
جلسه دوم سال 1401-1402
استثنا دوم
تغنی در اعراس
موقعیت این استثنا
دلالت برخی روایات بر این استثنا
اقتضای تحقیق این است که این استثنا موجه است بنابر اصل حرمت در غنا و عدم تفسیر آن به گونهای که قبول استثنا بکند.
مورد سوم
تغنی در اعیاد و در خصوص عید فطر و عید قربان و در شادی
اشکال برخی بر این استثنا
دفاع از این استثنا
تفسیر قرآن کریم (1401-1402) - جلسه 7
به خاطر برخی تعابیر در رابطه خداوند و خلق نباید تکفیر و تفسیق کرد. رصد برخی تعابیر از حجت معصوم در قرآن و روایات- تعبیر خلق حدود 250 مرتبه در قرآن- تعبیر بارئ به معنای خالق- تعبیر تجلی در قرآن هست لکن ربطی به خلق ندارد. در قرآن تعبیر آیت ده ها مرتبه بکار رفته است.
تعابیر نهج البلاغه: مع کل شئ لابمقارنة و غیر کل شئ لابمزایلة.
تعبیر امام صادق علیه السلام: لانه-جلّ ثنائه- علة کل شئ و لیس شئ بعلة له.
تعبیر ظهور در کلام امام علی علیه السلام: الحمد لله الذی اظهر من آثار سلطانه و جلال کبریائه ما خیر مُقَلَ العیون من عجائب قدرته(خطبه 186 فیض الاسلام).
پس میتوان از عالم به مظهر الاهی تعبیر کرد.
حدیث: انا نقطة تحت الباء- منابع- تفاسیر این حدیث- نقد برخی از تفسیرها- تفسیر ملاصدرا و نقد آن-تفسیر خود ما از حدیث بر فرض صدور از امام علیه السلام.
براساس مکاسب شیخ - سال نهم- نوع چهارم (92-93) - جلسه 47
آیا ارش در تخلف وصف صحت است یا در فرض عیب هم می باشد؟
آیا ارش در بیع است فقط یا اعم از آن؟