براساس مکاسب شیخ - سال دهم- نوع چهارم (93-94) - جلسه 29
غیبت مخالف و صبی ممیز و مجنون و کافر و میت مومن
براساس مکاسب شیخ - سال دهم- نوع چهارم (93-94) - جلسه 37
رابطه حکم و موضوع و عناصر دخیل در غیبت
براساس مکاسب شیخ - سال دوازدهم - نوع پنجم (95-96) - جلسه 99
بیان نظر تحقیق در مساله معونة الظالمین نسبت به روایات
خارج فقه القضاء (1401-1402) - جلسه 45
کلام محقق خویی: 1. لاینبغی الشک در عدم جواز اخذ اجرت بر نیابت در اذان برای غیر از لا دلیل بر مشروعیت نیابت در اذان و ظهور ادله در اعتبار مباشرت.
2. نسبت به اخذ اجرت برای اذان خود در صورتی که دیگری سود میبرد قاونا منعی وجود ندارد ولی روایاتی آن را علی الاطلاق منع کرده است.
3. روایت سکونی سندا و دلالة تمام است: سکونی و نوفلی هم معتبرند.
اشاره محقق خویی به بیانات سید حکیم و ردّ آن ها.
قطع بعدم فرق در مناط منع - مناطِ منع، اعتبار مجانیت است که فرقی بین فرض وحدت و کثرت ندارد.
اقتران به یک امر مستحب دلالت روایت را از الزام نمیاندازد. مرسله صدوق بسند معتبر نیز نقل شده است ولی روایت دعائم نه. دلالت روایت دعائم تمام است ولی سند نه.
بررسی و نقد قبل از تحقیق رفتارهای فقهای سه گانه.