براساس مکاسب شیخ - سال دوازدهم - نوع پنجم (95-96) - جلسه 79
مدح من لایستحق تنقیص دیگری حساب شود
استصحاب - ادله و تنبیهات (94-95) - جلسه 16
حکم چیست؟
آیا مجعول شرعی حکم تکلیفی است؟
تتبع در کلمات محقق بروجردی و اصفهانی
خارج فقه القضاء (1401-1402) - جلسه 51
اصلاح بیان از درس قبل - برخی صرف سحت بودن را دال بر ضمان نمیبینند؛ گاهی مصداق تسلیط مجان یا هبه مجان است، بله اگر به عنوان اجرت و قرارداد داده شود، ضمان هست. به مکاسب شیخ انصاری مطابق آدرس داده شده مراجعه شود. عدم دلالت فقرات روایت ملاحم و فتن بر حرمت. در آن روایت، مواردی آمده که مسلّم جایز است و مواردی که از خارج میدانیم حرام است. برخی موارد در روایت برآیند است که قابل تعلّق تکلیف نیست.
البته غلبهای محسوس در روایت ملاحم وجود دارد که فضای روایت را، فضای بیان محرمات هم میکند از این رو ما این روایت را منشأ فتوا به حرمت -هر چند علی وجه الاحتیاط الذی لایترک- میدانیم.
خلاصة الکلام: اخذ اجرت برای اذان مطلقا جایز نیست، مثل اخذ اجرت برای تعلیم قرآن که جایز نیست(هر آیه یا سورهای که باشد)
علاوه بر روایات نسبت به اذان صلات، ادعای ظهور در مباشرت هم شده است. این ظهور برای ما ثابت نیست.
نسبت به اقامه هم ادعای اولویت بر حرمت شده است به دلیل ظهور مباشرت در آن.
نقد ادعای ظهور در مباشرت.
مقدمه اصول فقه (1401-1402) - جلسه 73
ثمره نزاع در مساله صحیحی و اعمی.
ثمره اول: بیان میرزای قمی و صاحب ریاض که صحیحی نمیتواند در وقت شک به برائت رجوع کند و اعمی میتواند؛ زیرا بر مذهب صحیحی صدق عنوان عمل بر مأتی به محرز نیست اگر احتیاط نکند در حالی که این صدق لازم است. این صدق بنابر اعمی شدن حتی با فرض اجرای برائت در وقت شک محرز است.
طرفداران این ثمره و مخالفان. شیخ انصاری و محقق خراسانی مخالف این ثمره هستند و آن را از مصادیق خلط بین وضع للمفهوم و وضع للمصداق میدانند. این ثمره در فرض اول صحیح بود در حالی که واقع، فرض دوم است؛ و لذا مشهور برائتی هستند با این که وضع را للصحیح میدانند.
محقق حائری و نایینی موافق این ثمره هستند بیان محقق حائری همان است که گذشت.