header

براساس مکاسب شیخ - سال یازدهم- نوع چهارم (94-95) - جلسه 73

ادامه تحقیق در حدّ استخاره و مساله پنجم استخاره
فرق بین استخاره و تفأل و بیان اخبار غیبی توسط قرآن

تفسیر قرآن کریم (1401-1402) - جلسه 4

سوره مبارکه حمد

پیام اصلی سوره مبارکه حمد
اشاره به روش تربیتی صحیح (روش چهارم)
تربیت براساس حکمت و مصلحت
از این رو ترحم و گذشت در کنار قاطعیت و حتی مجازات قرار میگیرد.
از تعبیر رب العالمین باید متوجه اشاره این سوره به تربیت شد.
رب به مولا و سیدی میگویند که عهده دار تربیت است.
الرحمن الرحیم اشاره به یک بخش از تربیت و مالک یوم الدین اشاره به بخش دوم دارد.
وصف قیامت به یوم الدین که به معنای یوم مجازات است جنبه دوم تربیت را تداعی میکند.
یوم الدین روز مجازات است.
روش تربیتی قرآن نه تنها در تربیت فردی بلکه در تربیت جمعی و حکومت نیز هست.
از این روش تربیت میتوان توجیه عقاب خداوند را در آخرت فهمید.
البته در برخی از ادعیه عقوبت مومنان از خداوند متعال غیر منتظره معرفی شده است که باید پاسخ داده شود.

خارج فقه القضاء (1401-1402) - جلسه 70

خارج فقه القضاء (1401-1402)

درس اخلاق: ان الله یامرکم ان تؤدوا الامانات الی اهلها - من استعمل رجلا من عصابة و فیهم من هم ارضی لله منه فقد خان الله و رسوله و المومنین.
تصرف اسلام از دو جهت در حفظ امانت: 1. بالا بردن ارزش امانت داری و پلشت انگاری شدید خیانت به امانت.
2. توسعه در مصادیق امانت هر چیز از هر کس در هر حال.
روحانیت امانت داری پر مسئولیت! دین مردم امانت در دست او است.
ادامه درس: عقد ذمه برای کفار متوطن در بلاد اسلام است تحت شرایطی در ذمه قرار می‌گیرند ولی در عقد امان: 1. اهل کتاب بودن شرط نیست 2. خارج از بلاد اسلام هستند 3. احکام و شرایط دیگری دارند.
اشتراکات و افتراقات - مصونیت دیپلماتیک - عقد امان و ذمه - پایگاه شرعی مصونیت قضایی دیپلماتیک.

مبانی استنباط احکام مستحدث (1401-1402) - جلسه 8

پردیس فارابی
مبانی استنباط احکام مستحدث
مبنای پنجم
تقسیم احکام به ثابت و متغیر
توضیح تقسیم
تقسیم نه به اعتبار حکم است و نه به اعتبار موضوع بلکه به اعتبار مصداق موضوع است
تغییر حکم درمورد خرید و فروش خون به دلیل تغییر مصداق و در مورد ربا به دلیل وجود تورم