براساس مکاسب شیخ - سال پنجم - نوع چهارم (88-89) - جلسه 73
تمسک به سنت و روایات بر حکم حلق لحیه
مقدمه اصول فقه (1401-1402) - جلسه 52
تناقض در کلام شیخ انصاری: 1. ایشان در فرضی که لفظ صلاة برای ماهیت صحیحهی جامع اجزای واقعیه وضع شده باشد قائل به برائت است فلقائل ان یقول: در ما نحن فیه هم که حب فرض صلاة برای ما هو معراج المومن(مثلا) وضع شده برائت جاری کنید. در حالی که شما در این جا برائت جاری نمیکنید و بر کلام مثل آخوند خراسانی و قبلی ها اشکال میگیرید!
2. ایشان در فرضی که «تعلق التکلیف بمفهوم معین و کان مصداقه مرددا بین الاقل و الاکثر» احتیاط را لازم میداند لکن اگر متعلق تکلیف خود مصداق باشد چون تردید در متعلق تکلیف جاری میشود برائت جاری میکند و مورد آن را مثل وضع عبادات برای صحیح میداند که چون متعلق تکلیف مصداق صحیح است برائت جاری میکند، به ایشان میتوان گفت: قایل به جامع صحیحی در مفروض کلام سخن شما را میگوید و برائت جاری میکند ولی شما بر وی خرده میگیرید که باید احتیاط کند در حالی که به اقتضای سخن دوم شما جای برائت است نه احتیاط.
پس گویا فرمایش ایشان در تقریرات با فرمایش ایشان در فرائد همسویی ندارد.
نقد کلام خراسانی: هر گاه بیان بر عهده شارع باشد مجال برائت باز است هر چه میخواهد باشد.
فقه پزشکی با محوریت پرونده های قضایی (1401-1402) - جلسه 12
جلسه سی و سوم 1400-1402
جلسه دوازدهم 1401-1402
پاسخ به پرسش سوم و چهارم و پنجم در پرونده هشتم
در فرض مورد گفتگو قصاص جایز نیست
زیرا امکان مماثلت وجود ندارد
منتها به دلیل جنایتی که انجام داده تعزیر میشود و با درخواست مجنی علیه ارش یا دیه میپردازد
چنانچه معاون او نیز به جرم معاونت مجازات میشود
مخارج درمان بنابر مذهب صحیح غیر از ارش و دیه وجود ندارد
هرچند قول به ضمان مباشر نسبت به مخارج درمان نیز وجود دارد
به هرصورت مطابق قاعده در این مساله برخورد میشود
فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1402-1403) - جلسه 16
شرح مساله 25 و 37: تقلید غیر جامع کلا تقلید است - وجوب عدول و حال اعمال سابق کلا تقلید است.
وجوب تقلید از اعلم علی الاحوط. نسبت مساله 7 و 16 نسبت عام به خاص است به مبانی مساله باید توجه شود.
مثلا آیا در تقلید استناد لازم است؟
تعلیقات مراجع معاصر بر متن عروه:
تفصیل محقق عراقی و نقد آن
توضیح اطمینان و حکم آن