header

مبانی استنباط احکام مستحدث (1401-1402) - جلسه 12

پردیس فارابی
کارشناسی ارشد
رفتار شناسی سه گانه با تراث
1. رفتار متصلب و بدون پذیرش نقد و رد آنچه که داده های دانش بشر معاصر است
2. عکس این رفتار و وادادگی و چوب حراج به تراث زدن
3. پذیرش و احترام به تراث
نقد آن
تکمیل آن
ترمیم آن
و ...
اخلاق
نماز و حق الناس

تفسیر قرآن کریم (1402-1403) - جلسه 4

تفسیر قرآن کریم (1402-1403)

راجع به الکتاب آیا مراد قرآن است؟
لام در للمتقین: اختصاص یا تقویت؟ توضیح لام تقویت
طرح اشکال معروف؛
1. اختصاص به متقین کمال قرآن نیست
2. خلاف وجدان در خارج است
3. خلاف برخی آیات دیگر مثل آیه 185 سوره بقره است
اجمال جواب ها:
1. تصرف در الکتاب 2. تصرف در لام للمتقین
3. تصرف در هدی 4. تصرف در معنای متقین

فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1402-1403) - جلسه 25

فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1402-1403)

بررسی کلام محقق خویی - التحقیق حول ظاهرة التقلید
1. عدم صحت ترکیز بر واژه تقلید حتی بنا بر فرض ورود آن در نص معتبر و تاریخ ورود این واژه در متون علمی و فقهی.
انتشار این واژه گاه گفته شده: از نیمه دوم قرن چهارم است ولی در روایت معروف طبرسی و تفسیر امام عسکری علیه السلام آن را می‌بینیم پس اواسط قرن سوم صحیح است.
البته در آن روایت نیز واژه تقلید است و هم مشتق آن.
از مشتق آن نمی‌توان عایدی داشت لکن خود کلمه آمده است.
سند روایت محل بحث است ولی استعمالش در حدیث حاکی از حضور این واژه در آن عصر دارد.
اگر واژه هم در نص بود و روایت هم معتبر بود باز هم وارسی آن معنا نداشت چون کلمه در نص موضوعیت ندارد.(نقد کلام محقق خویی و ارائه یک قانون کلی در این باره و آثار این نظریه)
بر فرض ورود و موضوعیت بررسی آن کار فقیه-بما هو فقیه- نیست کار فقیه در وقتی است که بخواهد واژه را با توجه به وقوعش در نص فهم کند.