header

مقدمه اصول فقه (1401-1402) - جلسه 44

مقدمه اصول فقه (1401-1402)

حدیث فراگیری فتنه بعد النبی صلی الله علیه و آله - فتنه نجد و ظهور شاخ شیطان از نجد - جنود شاخ شیطان - نقطه ضعف شاخ شیطان: عدم منطق، خرافه، خشونت و تکفیر.
این ها پوست اندازی ایدئولوژیک ندارند.
سه صورت از استعمال و سه نظر در مساله - نظر صحیح: استعمال اعم است لکن با احتمال غیر معتد به به وجود قرینه اصل عدم قرینه جاری می‌شود. استدلال بر رای مختار.
تضییق بر رای مشهور: 1. با احتمال غیر معتد به اصل عدم قرینه مثل سایر اصول عقلایی جاری می‌شود. 2. چه فرقی است بین فرض علم به معنای مراد و شک در کیفیت که اصل را جاری نمی‌سازید با علم به معنای موضوع له و شک در معنای مراد که اصل را جاری می‌کنید؟!

خارج فقه القضاء (1401-1402) - جلسه 94

خارج فقه القضاء (1401-1402)

درس اخلاق: عن رسول الله صلی الله علیه و آله: اشدّ من یتم الیتیم الذی انقطع عن ابیه یتم یتیم انقطع عن امامه و لایقدر علی الوصول الیه.
عنایات ائمه و امام عصر صلوات علیهم اجمعین به حوزه‌ها - حدیث امید بخش و مسئولیت آور... !
2. اعتبار و عدم اعتبار استناد تابعی از اختلاف مبانی - موارد و ابزارها و شرائط.
الف. باید اقتضای مبانی را از جاهای دیگر در نظر گرفت.
ب. اختلاف موارد مثل اختلاف در باب حدود با غیر آن.
ج. کیفیت ابزارها و تخصص کارشناس و توان او مهم است
د. شرائط باید در نظر گرفته شود. مثلا در ژن افراد تصرف نشده باشد.

مقدمه اصول فقه (1402-1403) - جلسه 80

مقدمه اصول فقه (1402-1403)

در تفکیک معنا از داعی سه نظر وجود دارد:
1. نظر محقق خراسانی و غیره که معنا واحد است(معنای حقیقی) مجاز وجود ندارد و دواعی مختلف است.کلام محقق مظفر در مساله - تحلیل مرحوم مظفر این است که خلط بین مفهوم و مصداق شده است. مفهوم واحد است و مصداق متعدد است.مفهوم صیغه به حمل اولی انشاء طلب است و به حمل شایع تهدید و غیره است.
2. معنای حقیقی واحد است و دواعی معنای مجازی است.صیغه امر برای انشای طلب به داعی بعث است. انشای طلب در معنای مجازی نیز هست. معنای حقیقی واحد و معنای مجازی متعدد است.
3. معنای حقیقی واحد و دواعی هر کدام معنا مجازی است و قدر مشترکی بین معنای حقیقی و مجازی نیست.پس همزه برای تهدید یا تعجیز می‌آید و در آن انشای طلب لحاظ نشده است.
داوری نظر اول،اندیشه‌ای برقرار و مطبوع است لکن گاه به مشکل بر می‌خورد.
و حلّ مشکل به این است که دو مذهب اول را بپذیریم به تفاوت موارد.