تفسیر قرآن کریم (1402-1403) - جلسه 6
متقین در اول سوره بقره با 5 صفت وصف شده است و در آیه 177 از سوره بقره کاملتر بیان شده است.نسبت صفات در آن جا و در ذیل آیه مورد بحث عام و خاص من وجه است.
در سوره زمر (39) آیه 33 هم متقین به اختصار وصف شده است. و بیشتر به تفسیری میخورد که در ذیل آیه بحث از متقین ارائه دادیم.
در الذین یومنون بالغیب باید حرف شیعه را فهمید. و نقد فخر رازی بر کلام شیعه وارد نیست. قال بعض الشیعة: المراد بالغیب المهدی المنتظر الذی وعد الله تعالی به فی القرآن ...(آیه 55 سوره مبارکه نور) و اما الخبر فقوله علیه السلام: لو لم یبق من الدنیا الّا یوم واحد... و اعلم ان تخصیص المطلق من غیر الدلیل باطل.(تفسیر کبیر28/2)
شیعه منحصر به حضرت نمیداند.تطبیق و تمثیل است نه انحصار.
براساس مکاسب شیخ - سال دهم- نوع چهارم (93-94) - جلسه 25
بررسی سند روایت کافی و نقل بعض روایات دیگر در بحث گناه صغیره و کبیره
قاعده لاضرر و استصحاب (93-94) - جلسه 94
بیان کلام محقق نراقی و خویی بر اعتبار استصحاب در شبهات موضوعیه فقط
فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1402-1403) - جلسه 16
شرح مساله 25 و 37: تقلید غیر جامع کلا تقلید است - وجوب عدول و حال اعمال سابق کلا تقلید است.
وجوب تقلید از اعلم علی الاحوط. نسبت مساله 7 و 16 نسبت عام به خاص است به مبانی مساله باید توجه شود.
مثلا آیا در تقلید استناد لازم است؟
تعلیقات مراجع معاصر بر متن عروه:
تفصیل محقق عراقی و نقد آن
توضیح اطمینان و حکم آن