فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1402-1403) - جلسه 26
گزارشی از کاربست واژه تقلید در نصوص و متون گذشته علاوه بر آن چه گذشت.استعمال در کافی باب التقلید ج1 ص53 حدیث 2 و استعمال آن در قرب الاسناد و کتاب سلیم بن قیس.
واژه تقلید در این نصوص به معنای عرفی آن است که متابعت و قبول قول غیر بدون مطالبه دلیل است.
در لغت نیز آمده: اتّبعه من غیر حجة - هر چند بر مثل«جعلت القلادة فی عنقها» هم آمده است.
روایت اسحاق بن یعقوب نیز از امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف خوانده شود که «ارجعوا» دارد.
توضیح روایت از نظر سند و دلالت و برخی روایات دیگر.
مباحثی از فقه القضاء - دانشگاه رضوی (1402-1403) - جلسه 3
دانشگاه علوم اسلامی رضوی - مقطع دکتری
مفهوم شناسی قضا
چهار نظر در مفهوم قضا
نظر محقق خوانساری
تفصیل بین قضا در شبهات حکمیه و موضوعیه
نقد کلام محقق خوانساری
حدود نفوذ قضا
احتیاج قضا به نصب از سوی امام علیه السلام
صور مختلف حالات محکوم علیه و محکوم له نسبت به حکم قاضی
حالات مقلد نسبت به فتوای مجتهد
حالات شهروند نسبت به حکم حاکم