مقدمه اصول فقه (1402-1403) - جلسه 20
جنسیة البحث عن المسألة: لفظی یا غیر عقلی؟
نقد روش برخی مثل روش فخر رازی در این مساله.نقد روش شناختی - روش مشهور بر عرفی - لغوی و لفظی انگاشتن مساله است.
کلام محقق بروجردی: احتمال اول: وجود مبدأ و حیثیت صدق در یک زمان کافی برای عنوان مشتق بر ذات خارجی و بیش از این لازم نیست. یعنی اعتبار حیثیتی که الی الابد باقی باشد لازم نیست.
احتمال دوم: تلبس یک آن منشا اعتبار و انتزاع حیثیتی میشود که ابد باقی است و همین است منشأ صدق.
در فرض اول: بحث عقلی میشود و به عالم الفاظ بر نمیگردد.ظاهرا این احتمال مراد نیست؛زیرا حیثیت صدق لازم است و با سلوک علما و استدلال به مثل تبادر و... نمیسازد.
در فرض دوم: بحث لغوی است و این که آیا موضوع له مشتقات به نحو اخص وضع شده یا اعم.در این صورت استدلال های اقامه شده قوام مییابد.
نقد: ایشان ثابت نکرد که بنا بر وجه اول چرا بحث عقلی میشود، بلکه بنا بر وجه اول نیز لغوی عرفی میشود.
قاعده لاضرر و استصحاب (93-94) - جلسه 35
بیان حکم استصحابی به حکم ظاهری از کلام صاحب منتقی
استصحاب - ادله و تنبیهات (94-95) - جلسه 28
تحقیق در استفاده روایات فراغ و تجاوز بر اعتبار شک ساری
خارج فقه القضاء (1401-1402) - جلسه 67
بر اساس «عقد امان» شخص مصون است هر چند مسئولیتی نداشته باشد. مستأمِن اگر قوانین کشور پذیرنده را نقض کند، در نصوص و متون - در حد تتبع ما- ذکری به میان نیامده است مگر ادعای اطلاق از قرآن شود.
آیه 6 از سوره مبارک توبه( و ان احد من المشرکین استجارک فاجره حتی یسمع کلام الله ثم ابلغه مأمنه) اطلاق آیه یا اولویت آیه دلالت بر مصونیت دیپلماتیک دارد.
فرد خواسته یا نهاد. گستره شناسی دلالت آیه. شخص امان دهنده - مدت امان - انگیزه امان گیرنده.اندیشه تعمیم انگیزه در کلام ابن کثیر دمشقی. تحدید انگیزه در کلام مرحوم طباطبایی.