header

خارج فقه سیاسی براساس کتاب فقه سیاسی جلد1 (1402-1403) - جلسه 3

ادامه نقل آرای فقها نسبت به حکم تشکیل حکومت در عصر غیبت براساس شریعت
کلام محقق نراقی، صاحب جواهر، آیت الله بروجردی و سید عبدالاعلی سبزواری
عدم دلالت کلام صاحب جواهر و آیت الله بروجردی بر این امر

تفسیر قرآن کریم(1402-1403) - جلسه 10

تفسیر قرآن کریم(1402-1403)

1. شاید عبارت«یوقنون» اشاره به مرحله عالی علم که علم فعال است، دارد. مانند یقین غسّال به عدم ایذاء مرده و لذا از او نمی‌ترسد.
2. در جایگاه اعتقاد به معاد-به گونه قرآنی و اسلامی آن اختلاف است که از اصول دین است یا نه- اگر از اصول باشد، شخص با اعتقاد به آن وارد اسلام می‌شود و با عدم اعتقاد به آن از اسلام خارج می‌شود.برخی معاد را در کنار توحید و نبوت خاصه از اصول دین می‌دانند و برخی این جایگاه را برای معاد ثابت نمی‌دانند.
3. در گذشته ها هر ضروری را و لو از اصول دین نمی‌دانستند اما انکار آن را موجب خروج از دین می‌پنداشتند لکن فتاوای مشهور کنونی انکار ضروری را به انکار و تکذیب اصول نینجامد، موجب کفر نمی‌دانند.
4. معجز بودن قرآن برای پیامبر صلی الله علیه و آله متوقف بر این نیست که قرآن فرمایش خود ایشان باشد.

مقدمه اصول فقه (1402-1403) - جلسه 16

مقدمه اصول فقه (1402-1403)

بررسی نهایی کلام امام حسن و امام هادی علیهما السلام
بیان توسعه در مصداق روایت امام هادی علیه السلام
بیان نتایج 5 گانه از کل مباحث مطرح در امر رابع
امر پنجم در مشتق - طرح محل نزاع

تفسیر قرآن کریم (1402-1403) - جلسه 18

تفسیر قرآن کریم (1402-1403)

تفسیر آیات 26 و 27 از سوره بقره - انّ الله لایستحیی ان یضرب مثلاً مّا بعوضة فما فوقها - شأن یا مناسبت نزول آیه - جریان تمثیل در قرآن - وجه گفتن«فما فوقها» - اشتنباه ترجمه با اضافه کردن کلمه«حتی» در ترجمه آیه توسط تفسیر نمونه - از نعمت ها و خلقت های خداوند در تبلیغ باید گفت. اشاره به روایت ذیل آیه و خطبه 186 نهج البلاغه
آیه 27: الذین ینقضون عهدالله من بعد میثاقه... سه مصداق برای میثاق است: 1. میثاقی در عوالم دیگر
2. میثاقی که با ارسال رسل و انزال کتب حاصل شده است. 3. میثاقی از طریق عقل و فطرت و احساس
مصادیق ما امر الله به ان یوصل از صله با پیامبر،امام - فساد فی الارض مصادیقی دارد از جمله تولید،انباشت، خرید و فروش و به کارگیری سلاح های کشتارجمعی.
فسق فرآیند است که به خسران تمام می‌شود(اولئک هم الخاسرون)