header

اصول فقه؛ روش شناسی اجتهاد - فارابی [دو واحد - مقطع دکتری] (1402-1403) - جلسه 13

وضعیت ضمان زن نسبت به شوهر در صورتی که شوهر خود را بریء الذمه کند و قبل از مواقعه طلاق واقع شود
10-11. بررسی مکتب فقهی بسند به نص و اطلاق قانون در مقابل فقه عدالت و اخلاق
نقد نظریه شیخ در تمسک به اطلاق نص در وقت اکراه برای ایراد هر ضرری بر غیر، غیر از قتل او

فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1402-1403) - جلسه 96

فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1402-1403)

طرح مساله 14
اسباب سکوت اعلم:
1. در مساله متوقف است و ادله دیگران-که صاحب رأی هستند در مساله- را نا تمام می‌داند و رسماً فتوا به حکم ظاهری از ترخیص یا تشدید می‌دهد. این از فرض ماتن خارج است.
2. همان صورت قبل اما بدون فتوا به حکم ظاهری اقتضای قاعده در این صورت لزوم احتیاط است مگر در عسر و حرج. و تقلید از غیر اعلم صحیح نیست، چنان که استدلال برخی در این فرض که اطلاقات ادله تقلید هست ناصحیح است. ادعای سیره هم ناصحیح است.
سلوک عقلایی در مساله اقتضا دارد که رأی غیر اعلم را با تخطئه اعلم ساقط بدانیم.
3. توقف می‌کند به هر دلیل و تخطئه ای هم ندارد. در این صورت به غیر اعلم با رعایت ترتیب صحیح است.
4. اعلم در مساله‌ی مفروض اعلم نیست بلکه دیگری اعلم است که در کل فالاعلم به حساب می‌آید.
در این صورت باید از فالاعلم تقلید کرد حتی اگر اعلم مفروض در مساله ابدای رأی کرده باشد.
این فرض از مفروض ماتن خارج و داخل در حوزه مساله 47 است.(تبعیض در تقلید)