header

فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1402-1403) - جلسه 48

فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1402-1403)

محقق خویی:در فرض علم به اختلاف-تفصیلا یا اجمالا- معیار اعلمیت حیّ یا میت است.البته تقلید ابتدایی از میت علی ای حال ممنوع است.
بقیه استنادات مخالفان بقا یا ابتدا مثل نقض به فسق و جنون بدون این که فرق فارقی در میان باشد. اشکالات کلام محقق خویی در مورد:
1. رفتار حرفی و توقف بر محض الفاظ ادله. مثل آن چه در ذیل آیه سوال از اهل ذکر آورده است. آیه شامل مراجعه به آرا نیز می‌شود.
2. قول به ردع بنای عقلا توسط ادله دال بر اعتبار حیات در مقلَّد با این که این بنای راسخ توسط این ادله -آن هم با توجه به اشکال اول- مردوع نیست.
3. با رفتاری که ایشان با اطلاقات کرد اطلاقاتی نداریم بر حجیت فتوا تا بقا را تصحیح کند.
تحقیق در مساله 9 با بیان چند نکته:
1. ماهیت شناسی تقلید - دو قرائت مختلف در تقلید.

فقه جزا - فارابی [دو واحد - مقطع ارشد] (1402-1403) - جلسه 4

کاربست قاعده قرعه، عدل و انصاف، علم اجمالی، اصل برائت در مساله مورد گفتگو
قاعده عدل و انصاف محل اختلاف است
به نظر تحقیق، قرعه شکلی از اجرای قاعده عدل و انصاف است؛ نه قسیم آن.
علم اجمالی در صورتی که یک طرف آن شخص دیگری باشد و خارج از ابتلا باشد، جای خود را به اصل برائت میدهد.
و لذا با علم اجمالی به قاتل بودن یکی از دو نفر بازهم نسبت به هردو نفر برائت جاری میشود
اشاره به ماده 477 از قانون مجازات اسلامی مصوب 92 و ماده 315 از قانون 1370.

مقدمه اصول فقه (1402-1403) - جلسه 75

مقدمه اصول فقه (1402-1403)

ثمره اختلاف در منشأ اخذ وجوب از ماده امر و صیغه امر
اشاره به 5 مبنا در این باره - ثمره این اختلاف در مثل «اغتسل للجمعة و الجنابة» و در مثل« اغتسل للجمعة» و اغتسل للجنابة» - ثمره اختلاف در ماده نیز به وزان صیغه است.
تحقیق در مساله: مهم استعمالات شرعی است نه وضع لغت و عرف عرب - هر چند حمل بر وجوب موجّه می‌نماید.
4.1.1. در طلب و اراده و معنای امر
محقق خراسانی: معنای امر طلب است
آیا طلب و اراده یکی می‌باشد؟ بحث از جبر و تفویض
طلب و اراده هر کدام 2 قسم دارد: حقیقی نفسانی و انشایی
منصرف از طلب انشایی آن و منصرف از اراده نفسانی آن است.