header

پاسخ به پرسش های درسی (1401-1402) - جلسه 1

مشهد
مدرسه عالی فقاهت آل محمد
قدر متیقن گیری در ادله لبی در کشاکش اثبات و نفی

مقدمه اصول فقه (1402-1403) - جلسه 47

مقدمه اصول فقه (1402-1403)

درس اخلاق: ام تحسب ان اکثرهم یسمعون او یعقلون ان هم الّا کالانعام بل هم اضلّ سبیلاً.
حادثه دلخراش کرمان را داعش با دو انتحاری به عهده گرفت-
اگر خبر راست باشد خبر از اوج خطر خُرافه و جهل مقدس انگاشته شده دارد. و خبر از خطری کانونی که در منطقه هست.مدارس جهادی که لانه ها و غارهایی است برای پرورش کفتاران خون آشام.... البته رژیم صهیونیستی و استکبار از این حوادث بهره می‌برند لکن نباید گروه گمراه اول را در حاشیه امن قرار داد.
امر معتبر اول در تبادر شدت و ضعف دارد و در مورد قابل قبول است.
امر دوم در ما نحن فیه لازم نیست. کافی است که شارع استعمال کرده باشد. استعمالات شارع مشحون از استعمال مشتق در خصوص متلبس است.
امر سوم را باید در مقام با استصحاب معمولی یا استصحاب قهقری یا اصل عدم نقل و تشابه ازمان تمام کرد.

خارج فقه سیاسی براساس کتاب فقه سیاسی جلد1 (1402-1403) - جلسه 6

استدلال به برخی از روایات در راستای اثبات مشروعیت حکومت براساس شریعت در عصر غیبت
استدلال به آیه قرآن برای جهت فوق
استدلال به نهج البلاغه و روایت امام رضا علیه السلام
اثبات مطلب به مجموعه ای از این روایات و آیات
ادله نفی مشروعیت تشکیل حکومت در عصر غیبت
1. دلیل عقلی
بیان دلیل عقلی

مباحثی از فقه القضاء - دانشگاه رضوی (1402-1403) - جلسه 5

دانشگاه رضوی مشهد
بیان ادله شرایط یازده گانه براساس مبانی تکملة المنهاج
ایشان بسیاری از شروط را بلاخلاف و لااشکال میداند و البته نسبت به برخی از آنها به ادله خاصه نیز تمسک میکند
نسبت بلاخلاف و بلااشکال در مواردی تمام نیست
استدلال به ادله خاصه نیز جای نقد دارد
برای مثال اعتبار اجتهاد به معنای اجتهاد مصطلح در سیستم های جدید قابل مناقشه است
آنچه بیشتر بر آن باید تاکید کرد اجتهاد در قانون است تا اجتهاد مصطلح