header

مقدمه اصول فقه (1402-1403) - جلسه 92

مقدمه اصول فقه (1402-1403)

در معنای تقرب و داعی و ما یلزم فی العبادة حصول تقرب به قصد امتثال امر و بحث در دیگر انگیزها مثل انتفاع به ثواب عمل - خلاص از عقاب - شکر نعمت ها - استجلاباً لمزیدها - حیاء از خداوند - حبّ الاهی - تعظیم او - لکونه اهلاً للعبادة - لکون الفعل ذا حسن و ذا مصلحة- جلب منافع دنیوی.
شهید اول: لکونه اهلاً للعبادة به اجماع درست است.
غایت ثواب و عقاب و بقیه به اجماع باطل است ولی من می‌گویم: صحیح است چون غرض فی الجمله حاصل است به علاوه در نصوص دینی مرغبات و مرهبات آمده است.
کلام محقق خراسانی: تقرب به قصد امتثال به ادراک عقل است بقیه معتبر در عبادت نیست.
نقول: عبادیت عمل از ناحیه قصد فاعل نمی‌آید
بررسی مساله از منظر عقل و نقل.

پاسخ به پرسش های درسی روزانه (1401-1402) - جلسه 27

پرسش های درسی روزانه اصول

پرسش های درسی روزانه اصول
جلسه بیست و هفتم خارج اصول فقه

فقه پزشکی با محوریت پرونده های قضایی (1401-1402) - جلسه 16

جلسه سی و هفتم 1400-1402
جلسه شانزدهم 1401-1402
ادامه گفتگو از ارش البکارة
قاعده اقدام
عدم جریان قاعده اقدام در غیر بالغ و در شخص بی‌توجه
حمل قاعده بر آنچه نزد عقلا است
سوال دوم
ارش البکارة چگونه محاسبه میشود
وجود دو نظر در اینباره
1. معادل مهر المثل است
2. نظر کارشناس