header

خارج فقه سیاسی براساس کتاب فقه سیاسی جلد1 (1402-1403) - جلسه 6

استدلال به برخی از روایات در راستای اثبات مشروعیت حکومت براساس شریعت در عصر غیبت
استدلال به آیه قرآن برای جهت فوق
استدلال به نهج البلاغه و روایت امام رضا علیه السلام
اثبات مطلب به مجموعه ای از این روایات و آیات
ادله نفی مشروعیت تشکیل حکومت در عصر غیبت
1. دلیل عقلی
بیان دلیل عقلی

مباحثی از فقه القضاء - دانشگاه رضوی (1402-1403) - جلسه 5

دانشگاه رضوی مشهد
بیان ادله شرایط یازده گانه براساس مبانی تکملة المنهاج
ایشان بسیاری از شروط را بلاخلاف و لااشکال میداند و البته نسبت به برخی از آنها به ادله خاصه نیز تمسک میکند
نسبت بلاخلاف و بلااشکال در مواردی تمام نیست
استدلال به ادله خاصه نیز جای نقد دارد
برای مثال اعتبار اجتهاد به معنای اجتهاد مصطلح در سیستم های جدید قابل مناقشه است
آنچه بیشتر بر آن باید تاکید کرد اجتهاد در قانون است تا اجتهاد مصطلح

مقدمه اصول فقه (1402-1403) - جلسه 46

مقدمه اصول فقه (1402-1403)

تحلیل اسناد رأی به اختصاص و نقد آن ها - تمسک به تبادر(وجه و دلیل اول) سه شرط دارد:
1. تبادر نزد جمعی ثابت شود و الّا طرف مقابل هم به راحتی ادعای تبادر می‌کند. چنان که در مورد مساله بحث صورت گرفته است.
2. برای اثبات وضع،تبادر باید از حاق لفظ باشد و برای اثبات در نصوص دینی باید از استعمالات بدون قرینه خاص توسط شارع باشد.
3. باید به عصر شارع م مبیّنان شریعت برگردد.

فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1402-1403) - جلسه 85

فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1402-1403)

به حد فحصِ از اعلم در ذیل مساله 20 اشاره شده است: راه آن علم - بینه بدون معارض - و شیاع مفید علم - برخی اضافه کرده‌اند: وثوق و اطمینان و شهادت رجل واحد ثقه‌ی خبیر - می‌توان اضافه کرد: تجمیع شواهد، مویدات تا حد وصول به یأس از رسیدن به راهی مطمئن.
البته فرض علما نیز آبی از این اضافه کردن نیست.حالات و روحیات مکلفین در این باره مختلف است.
در مساله نوبت به شک نمی‌رسد تا از اجرای اصول عملیه صحبت شود. همچنین برخی تفصیلات که متعرض آن شده‌اند فرقی بین علم به مخالفت یا اطمینان یا گمان نیست مگر حجت بر عدم مخالفت داشته باشد. و این همه به اقتضای ادراک عقل است.
تشکیل نهاد تشخیص اعلم - اقتراح نسبت به هر دو فقره مساله 12