header

مقدمه اصول فقه (1402-1403) - جلسه 54

مقدمه اصول فقه (1402-1403)

درس اخلاق: الیوم یئس الذین کفروا من دینکم... الیوم الملت لکم دینکم... و رضیت لکم الاسلام دیناً.
قال امیر المؤمنین علیه السلام: شهر رمضان شهر الله و شعبان شهر رسول الله و رجب شهری.
میلاد امام باقر و به نقلی امام هادی و امام جواد و امیرالمؤمنین علیهم السلام در این ماه قرار دارد.(ماه امامت)
نسبت به ائمه علیهم السلام لازم است:1. معرفت 2. اعتقاد،اعتماد و اعتدال 3. تبلیغ مثبتات 4. دفاع
دشمنان: 1. نواصب و مخالفان امامیه 2. محبوسی ها و ناسیونالیست های ایرانی 3. دشمنان نظام و کشور 4. غافلان از درون
آرای اصولی ها راجع به جبر ضعف سند - آیا شهرت -نزد قائلان به جبر - سند را تصحیح می‌کند یا روایت را؟

مقدمه اصول فقه (1402-1403) - جلسه 78

مقدمه اصول فقه (1402-1403)

در جمل خبریه حکایت و کشف است و در جمل انشایی ایجاد است.
استناد این تفاوت به وضع از سوی محقق ایروانی - فصل دوم از مقصد اول گفتگو از صیغه امر - طرح 9 مبحث از صیغه‌ی امر جای خالی برخی مباحث مثل تعیین مخاطب صیغه در واجبات نظامیه.
1.2. معانی صیغة الامر و دواعی استعمالاتها.

فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1402-1403) - جلسه 41

فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1402-1403)

متن مساله 9: 1. الاقوی جواز البقاء علی التقلید المیت 2. و لایجوز تقلید المیت ابتداء
اقوال: مشهور در فرع اول و دوم قائل بمنع هستند ولی مخالفت هایی شده است. برخی از این مخالفت ها در نگاه اول این است.
1. جواز مطلقا 2. اگر حیات میت را درک کرده و لو تقلید نکرده جایز است. 3. اگر در وقت تمیز تقلید کرده می‌تواند باقی باشد. 4. در فتاوای موافق با احتیاط می‌تواند باقی باشد اگر یاد گرفته است. 5. اگر عمل کرده و میت اعلم باشد می‌تواند باقی باشد. 6. اگر حتی احتمال اعلمیت میت می‌دهد می‌تواند باقی باشد. 7. جایز است بقاء اگر عوامل اختلال حواس قبل از مرگ پیش نیاید. 8. اگر عمل کرده یا بنابر عمل داشته.
کلام دقیق محقق عراقی در پاورقی صفحه240 و مقایسه آن با کلام مرحوم رفیعی قزوینیدر صفحه 241 کلام آقای میلانی صفحه 241
9. اگر مقدار معتنا به تقلید کرده بقاء جایز است.