مقدمه اصول فقه (1402-1403) - جلسه 65
درس اخلاق: ما یفتح الله للناس من رحمة فلاممسک لها و ما یمسک فلامرسل من بعده(سوره فاطر/2)
اطلاق فعل غیر از اطلاق وصف است.کلام مرحوم طباطبایی صاحب المیزان در تفاوت«و من کفر» با الکافر - ثمره این گفته و لزوم تفاوت بین تعابیر اشتقاقی و هیأت یا فعل.
البته مناسبات و فهم عرف باید ملاحظه شود. مثلا در مساله عون ظالم نمیتوان ملتزم به حرمت عون هر ظالم شد.
2. گاه فعل و مثل آن صادق است لکن وصف اشتقاقی صادق نیست. در صدق وصف صرف تحقق مصدر کافی نیست.(جواهر الکلام ج43ص97)
به مقاله بایسته های مفهوم شناسی در نصوص دینی مراجعه شود.
تفسیر قرآن کریم(1402-1403) - جلسه 19
تفسیر آیات 28 و 29 از سوره مبارکه بقره
1. نسبت به آیه 28 گاه گفته میشود آن چه باز دارنده از کفر است علم به احیا و اماته است نه محض این فرآیندها.
2. در آیه به 4 یا 5 مرحله اشاره میشود(ثم الیه تحشرون آیا ادامه مرحله چهارم است یا مرحله پنجم) البته آیا وضعیت در برزخ مطمح نظر است یا نه؟ قرطبی تا 5 احیاء و 6 اماته اشاره میکند.
در این باره باید روایات رصد شود ولی به هر حال در آیه 4 یا 5 مرحله مورد اشاره قرار گرفته است.
3. نسبت به آیه 29 دو فقره هست. فقره دوم آن محل بحث زیادی واقع شده است. به تفاسیر مراجعه شود. از فقره اول آن قاعده حلیت -به عنوان یک قاعده نه اصل حلیت به عنوان اصل عملی عند الشک- استفاده میشود.
مقدمه اصول فقه (1402-1403) - جلسه 78
در جمل خبریه حکایت و کشف است و در جمل انشایی ایجاد است.
استناد این تفاوت به وضع از سوی محقق ایروانی - فصل دوم از مقصد اول گفتگو از صیغه امر - طرح 9 مبحث از صیغهی امر جای خالی برخی مباحث مثل تعیین مخاطب صیغه در واجبات نظامیه.
1.2. معانی صیغة الامر و دواعی استعمالاتها.
فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1402-1403) - جلسه 98
مساله 15: اذا قلّد مجتهداً کان یجوّز البقاء فمات لایجوز البقاء علی تقلیده - تتمیم این مفاد با مساله 26 و 61.
مساله 26: اذا قلّد من یحرم البقاء فمات و قلّد من یجوز البقاء له ان یبقی علی تقلید الاول الّا فی مسالة البقاء.
نکات مساله:
1. کان یجوز البقاء خصوصیت ندارد بلکه مفاد مساله مطلقا جاری است نظر او در بقا هر چه میخواهد باشد.
2. مفاد مساله در فرض غیر موت نیز جاری است.
3. عدم جواز بقا وضعی است و در فرض تشریع حرمت تکلیفی نیز دارد اشاره به کلام صاحب جواهر و برخی از محشین دیگر.
آراء و تعلیقات بر مساله 15 و 26 - اشاره به چند تعلیقه.