اصول فقه-تعارض ادله-الجمع مهما امکن... - جلسه 22
تمرین و بیان یک اشتباه
وجوه مطرح در اختلاف مقومین
جریان قاعده الجمع در اختلاف مقوم ها
فلسفه تفسیر - جلسه 26
جلوه های انحراف در بحث تفسیر با ورود اسرائیلیات و مسیحیات و مجوسیات
اصول فقه دور دوم (1400-1401) - جلسه 66
الحیثیات قسمان: تقییدی و تعلیلی. عناوین موضوعات و متعلقات احکام، حیثیت تقییدی است و لذا قصد عنوان موضوع و متعلق لازم است اما قصد حیثیت تعلیلی (به معنای صرف ملاک و مناط حکم) لازم نیست.
در احکام عقلی حیثیت تعلیلی در واقع حیثیت تقییدی است و حکم به آن تعلق گرفته است، هرند شروع حکم از آن حیثیت نباشد.مثال به عقل نظری و عملی در این باره.
مهم بودن گسست این دو حیثیت از یکدیگر و مهم تر از آن توجه به صغراهای این کبرا
بیان تفاوت بحث حاضر با بحث تقسیم مناط احکام به علت و حکمت