header

تفسیر قرآن کریم (1403-1404) - جلسه 16

تفسیر قرآن کریم (1403-1404)

نقش محبت اهل بیت علیهم السلام در نجات محبّ
در قرآن کریم از مودت آل رسول صلی الله علیه و آله یاد شده است و انتظار پیامبر از امت قلمداد گردیده است.
لکن چیزی مضاعف در ارتباط با موضوع بحث دیده نمی شود.
در سوره شوری آیه 23 و انفال آیه 41 و حشر آیه 7 نیز به برخی اختصاصات اقتصادی دیده می شود.
پس تعدیلی و عدولی از محکمات قرآنی (معیار بودن ایمان و عمل صالح در نجات) مرتبط با این موضوع نشده است.
روایات البته معرکه است و چندین گروه در این رابطه موجود است.
ابتلای محبّ به عدول - دعای عدیله را باید خواند! چه مأثور باشد و چه از منشأت بعض اهل العلم!

فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1404-1405) - جلسه 2

فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1404-1405)

تحقیق در مساله 55 - مسالع تعبدی نیست و تابع قواعد است و اختلاف از اختلاف در قاعده و تطبیق آن صورت می‌گیرد.
جالب این که قاعده مرتبط با این جا در اصول فقه مطرح نیست.
مساله دو صورت دارد: 1. نقطه اشتراک ندارند، قدر متیقنی در کار نیست
2. نقطه اشترا دارند
در فرض اول نمی‌توان قائل به صحت شد. در فرض دوم برای موافق عقد انجام شده وجه برای صحت هست.

فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1404-1405) - جلسه 32

فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1404-1405)

مساله 65: در تساوی دو مجتهد یا چند مجتهد تخییر و تبعیض حتی در عمل واحد جایز است.
تحقیق و اقتراح این مساله در مسائل 13 و 21 امده است.

فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1404-1405) - جلسه 9

فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1404-1405)

ادامه اقتراح مساله 56 اجتهاد و تقلید - اگر هر دو مدعی و منکر بودند و اعرف به واقعه غیر واحد بود فلاتستبعد تعیّن القول بالقرعة
در قضای متمرکز اختیار انتخاب قاضی به دست من له الولایة است که البته اکثراً اعرف و اشد قوة معیار قرار نمی‌گیرد.
در اعتبار اعلمیت بحث داریم.
مساله 57 اجتهاد و تقلید:
حکم حاکم جامع شرائط قابل نقض نیست.