header

فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1403-1404) - جلسه 103

فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1403-1404)

اشاره مجدد به سه اتجاه - اشاره به تفاوت مثل نکاح با حیوان مذبوح ... تایید اتجاه سوم و تضییق بر اتجاه تضییق مطلق و توسعه مطلق
انصاف عدم عدول از متن عروه است البته با تتمیم آن - فتامل
تفاوت فتوا و نقض آن با حکم حکومی
اقتراح نسبت به مساله 53
مساله 54 : وکیل و وصی باید به رای حجت بر موکل و میت عمل کنند.

خارج فقه سیاسی (1403-1404) - جلسه 11

فقه سیاسی
مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام
مساله شانزدهم
تابعیت ملی و سیاسی
نبود دلیلی بر شرعیت تابعیت سیاسی به عنوان یک نهاد با احکام مختلفی که دارد
تابعیت ملی را باید به مواردش تجزیه کرد
در رای دادن، حکم حکومی، مصالح اقتصادی و ...
مثلا تابعیت ملی در مصالح اقتصادی معیار نیست
خمس ، انفال و ... مخصوص مردم آن کشور نیست
و ...

فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1403-1404) - جلسه 94

فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1403-1404)

مساله 51: اذن و توکیل امام معصوم علیه السلام با مرگ یا شهادت وی - دو رأی در مساله حتی برای یک فقیه - رای به انعزال چون ولایت امام با مرگ او می رود - مناقشه در انعزال به علاوه اقتضای مصلحت.
کلام شهید ثانی که امام علیه السلام در مقبوله چه کرده اند: اخبار یا انشاء و نصب - اولی بعید دوم متعین - و رای صاحب جواهر نصب امام حاضر و عدم زوال
نقد و تحقیق با فرض بحث در عصر غیبت و مرگ فقیه
1. تحقیق در وکالت 2. تحقیق در نصب

فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1403-1404) - جلسه 102

فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1403-1404)

دفاع از نظریه اجزاء مطلقا یا نظریه تفصیل (نظر ماتن)
نظریه دوم (عدم اجزاء) با توجه به طریقی بودن تقلید قوی است لکن وجوهی فقیه را به نظر اول یا سوم سوق می دهد:
1. ارتکاز و سیره ... کلام صاحب جواهر در ردّ سید عمیدی
2. مساله سطوح گوناگون دارد و عسر و حرج را نباید نادیده گرفت. حرج هم جاری پس از حکم نیست تا گفته شود حرج شخصی می شود.
3. فتوای دوم نیز ظن است و گاه اضعف از قبلی
4. برخی اقتضای دوام دارد ( کلام صاحب جواهر)