مقصد اول اصول فقه (1404-1405) - جلسه 5
طرق دیگر غیر از طریق صاحب فصول برای حل معضل
1. طرح وجوب نفسی تهیّئی - وجوب للغیر در مقابل وجوب بالغیر. نقد: یقال که این نظر دلیل ندارد مگر به وجهی که میآید توجیه شود.
2. انکار وجوب شرعی و اکتفا به ادراک عقل که تعجیز مولی از تکلیف ش قبیح است با وجود مقتضی برای آن.
این راه در مقابل راه قبل مطرح شده است.
اشکال برخی بر بیان محقق خویی. فتامل که اشکال وارد نیست.
پس حل عویصه غیر از راه صاحب فصول:
الف. وجوب تهیئی
ب. ارشادی عقلی: شرعی و غیر شرعی
آیا وجوب شرعی از طریق وجوب ارشادی عقلی در میآید؟
محقق نایینی معتقد است در میآید و محقق خویی ظاهر کلامش این است که در نمیآید.
محقق نایینی از طریق وجوب قهری قائل است که در میآید، لکن وجوب قهری اساس اختلاف نیست. ما قائل هستیم که در میآید.
فلسفه قواعد فقهیه (1404-1405) - جلسه 2
مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام
نقد تعریف شهید صدر از قواعد فقهیه
ارائه نظریه مختار درمورد قواعد فقهیه
بیان محقق نایینی نسبت به نهاد اجرا در قواعد فقهیه
نقد محقق خویی بر استاد خویش
نقد نقد
نکته ای راجع به نهاد اجرا در قواعد کلان سیاسی و اجتماعی
نظریه مختار نسبت به نهاد اجرا
مقصد اول اصول فقه (1403-1404) - جلسه 84
فی البحث عن وجوب المعرفة و تعلم الاحکام - وجوب مقدمه قبل از وجوب ذی المقدمه بنا بر تفسیر مشهور در واجب مشروط وجه ندارد.
لکن نسبت به تعلّم احکام گفتگو است. برخی گفته اند:
1. لایبعد القول بوجوبها لا بالملازمة بلکه از باب استقلال عقل تنجیز احکام به مجرد قیام احتمال آن ...
2. وجوب تهیّئی
3. در خصوص تعلّم احکام از مبنای شیخ استفاده شود نسبت به غیر بالغ کار سخت می شود - نقد کلام محقق خراسانی.
خارج فقه سیاسی (1403-1404) - جلسه 9
مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام
تفکیک قوا
نصب قاضی توسط والی
کلمات محقق نایینی
برخی فقهای معاصر
در ارتباط با تفکیک قوا
ضرورت سه قوه
ضرورت تفکیک قوا
نظارت فقیه بر هر سه قوه در فقه شیعه
قوه مجریه و مقننه به انتخاب مردم
قوه قضا به انتخاب فقیه