مقصد اول اصول فقه (1404-1405) - جلسه 24
3. از نظر عقل و عقلا قرار ثابتی وجود ندارد البته اصل اولی بر عدم استحقاق است لکن مخالف اثابه نیستند.(رد اطلاق کلام محقق اصفهانی مگر توجیه شود)
اثابه به ذی المقدمه بر نمیگردد.(رد کلام آخوند خراسانی)
تنها در فرض استناد به دستور مولا استحقاق قابل درک است.
مگر تفضل مولا باشد چنان که گاه از برخی آیات برداشت میشود. (رد کلام محقق ایروانی مگر توجیه شود)
نسبت به استحقاق عقاب یدور مدار مخالفت نفس واجب نفسی یا حرام واقعی.فتأمل
4. استشهاد به برخی روایات مانند: روایات باب زیارت و نماز جماعت برای اعطای ثواب برای خود مقدمه
فلسفه فقه (داشگاه رضوی 1403-1404) - جلسه 5
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
مقطع دکتری
فلسفه فلسفه فقه
مقصد اول اصول فقه (1404-1405) - جلسه 8
درس اخلاق - نهاد اعتدال و پرهیز از افراط و تفریط در اسلام
و کذلک جعلناکم امة وسطاً - غلو و تقصیر بلیّه زندگی دین و دنیوی همه انسان ها - بلیه ای فراگیر - یک مسلمان چند هزار مرتبه در نماز میگوید: اهدنا الصراط المستقیم - ویژگی صراط مستقیم اعتدال است. غلو یا تقصیر گاه با خود حرمت های دیگر میآورد.
تقسیم واجب به نفسی و غیری - منشأ این تقسیم تفسیر مشهور از نفسی و غیری - اشکال بر تفسیر مشهور - بیان محقق خراسانی و شیخ انصاری از تفسیر واجب نفسی و غیری
فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1404-1405) - جلسه 16
تحقیق در مساله 59
1. مساله خالی از هر گونه نص و تعبد خاص است.
حکومت با قواعد و اصول عقلی و عقلایی است
2. مساله فقهی نیست تا ورود فقیه را بطلبدو معیار هر چه به واقع نزدیکتر است میباشد.
3. حال این پدیده ها متفاوت است مانند: خود سماع از فقیه میتواند متفاوت باشد.
لایقال: که با این فرض از فرض متن خارج شدیم!
اذ یقال: بالاخره این پدیده ها تفاوت احوال همراهشان هست و نمی توان کلام جناب سید را خالی از این تفاوت ها فرض نمود!
4. تعیّن الاوثقیة مگر راه بهتری پیدا شود.
5. کلام محقق حکیم و نظر به تخییر و نقد آن.
6. رسانه های ایصال و نقل فتوای مجتهد امروزه تغییر کرده این تغییر باید لحاظ شود.