فلسفه قواعد فقهیه (1404-1405) - جلسه 5
مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام
فلسفه قواعد فقهیه
روش کشف قاعده منصوص و مصطاد از ادله
1. تنصیص در کلام معصوم
2. ظهور عرفی در توسعه
3. تنقیح مناط به حکم عقل در قالب قیاس مساوات یا اولویت
تفاوت اصطیاد قاعده با قیاس
نقد قیاس انگاری اصطیاد قاعده
نقد کلام علی بن احمد بن حزم
مقصد اول اصول فقه (1404-1405) - جلسه 7
خاتمه کلام مرحوم آخوند خراسانی در واجب معلق و منجز
1. بیان تقسیم، ذکر عویصه و بیان محاولات برای حل عویصه
2. امکان رجوع قید به ماده و هیأت و عدم محذور در هیچکدام و عدم صحت کلام شیخ انصاری در تعیّن رجوع به ماده
3. اگر به ماده راجع باشد تحصیل قید لازم است ولی اگر به هیأت راجع باشد دو صورت دارد.
4. مرجع در وقت شک اصول عملیه است.
سابقا متذکر شدیم که رجوع قید به هر کدام که باشد دو صورت داریم نه فقط در فرض هیأت.
کلام شیخ انصاری با فرض شک: ترجیح در رجوع قید به ماده است نه هیأت به دو دلیل؛
1. اطلاق هیأت شمولی و اطلاق ماده بدلی است و اطلاق بدلی برای تقیید اولویت دارد تا اطلاق شمولی
2. تقیید هیأت محل اطلاق در ماده را از بین میبرد پس در تقیید هیأت دو تقیید است ولی در تقیید ماده اینگونه نیست.
پاسخ به پرسش های درسی (1403-1404) - جلسه 5
پاسخ به پرسش های درسی فقه و اصول از 20 آبان تا 3 آذر
مقصد اول اصول فقه (1404-1405) - جلسه 9
ترکیز بر یک تعریف مشکل دارد لکن نمی توان کلاً نادیده گرفت.
نفسی: 1. ما وجب لنفسه 2. خودش متعلق وجوب است
3. وجوبش از وجوبی نیامده
غیری: این ویژگی ها را ندارد.
اولی چه غایة الغایات باشد چه از مبادی غایات باشد و محصّل غایات باشد.
عویصه واجب تهیئی که دو زیست است.
گویا اصحاب توجه نکرده اند و آن را در مقسم قرار نداده اند و به واقع کار نداشته اند.