فقه القضاء - شرایط قاضی - جلسه 6
تتبع در متون
پیش فرض های تحقیق
اصل عدم اعمال تعبد در اعتبار شروط
اصول فقه مقارن - جلسه 3
برگشت عموم مباحث و اختلافات در علم اصول به دو مسئله :
1 گفتگو از منابع و اسناد
2 مدیریت ادله و احکام در وقت تعارض و تزاحم
منابع استنباط در مذهب فقهی امامیه، زیدیه و اهل تسنن
مقاصد الشریعة
اصول فقه دور دوم (1400-1401) - جلسه 66
الحیثیات قسمان: تقییدی و تعلیلی. عناوین موضوعات و متعلقات احکام، حیثیت تقییدی است و لذا قصد عنوان موضوع و متعلق لازم است اما قصد حیثیت تعلیلی (به معنای صرف ملاک و مناط حکم) لازم نیست.
در احکام عقلی حیثیت تعلیلی در واقع حیثیت تقییدی است و حکم به آن تعلق گرفته است، هرند شروع حکم از آن حیثیت نباشد.مثال به عقل نظری و عملی در این باره.
مهم بودن گسست این دو حیثیت از یکدیگر و مهم تر از آن توجه به صغراهای این کبرا
بیان تفاوت بحث حاضر با بحث تقسیم مناط احکام به علت و حکمت