تعارض ادله (99-1400) - جلسه 28
توجیه رفتار مورد اشاره از فقها
تقیه از مبانی قول عامه مفهوم نیست
لزوم احتیاط در حمل بر تقیه
مخالفت برخی با اصل حمل بر تقیه
جواب آن
کلام صاحب جواهر در پالایش اصول شیعه از روایات تقیه
تعارض ادله (99-1400) - جلسه 52
اندیشه صلاحیت نفی ثالث مستندا به هر دو دلیل نظر محقق نایینی است.
ایشان هرچند با تعارض مدلول مطابقی را ساقط میبیند اما مدلول التزامی را از هیچکدام ساقط نمیبیند.
به نظر وی مدلول التزامی در حدوث و اصل تحقق تابع مدلول مطابقی است لکن در بقا و حجیت تابع آن نیست.
توضیحی در اینباره
مقدمه اصول فقه (1401-1402) - جلسه 30
2. ما معتقد به وجود رابط در خارج هستیم و دلیل آن وجدان است.مثل وجود عرض - هر چند اضعف از وجود عرض است.
نبود محکی عنه در خارج بالاستقلال دلیل بر عدم آن نیست؛ نظیر کلی طبیعی و به صرف تعمّل عقلی نیست.
مکتب اسمیون (نومینالیزم) وجودی برای کلی طبیعی قائل نیستند.
3. تطبیق مجدد بحث بر "زید فی الدار" در این مثال 5 وجود، هست. با نبود"فی" ما 2 وجود بیش نداریم و بقیه با آمدن "فی" میآید.
در اینجا سه گزینه وجود دارد: "فی" دال بالمطابقة بر 2 وجود عرض باشد و بالالتزام دال بر نسبت، بالعکس.
دال بر هر سه بالمطابقة باشد. صحیح این است که بالمطابقة دال بر نسبت است و بالالتزام دال بر عرضین.