فلسفه تفسیر - جلسه 16
قرآن بسندگی
معماانگاری قرآن
اندیشه اعتدال
بیان سلیقه وار معانی آیات در سایه سار روشنفکری
خارج فقه سیاسی(1400-1401) - جلسه 3
جلسه سوم 1400 - 1401
جلسه سی و یکم 1399 - 1401
جلسه پنجاه و پنجم 1398 - 1401
استدلال به روایت علی بن ابی جمزه:روایت...ثلم فی الاسلام ثلمة-وجه استدلال.
اقتضای حصن بودن فقهاء زعامت مسلمین است.
نقد استدلال به این روایت: از این روایت ولایت مطلقه فقیه استفاده نمی شود.
استدلال به مثقه سکونی:الفقهاء امناء الرسل
اقتضای امین بودن ولایت مطلقه داشتن است.
نقد استدلال به موثقه و اثبات نبود اطلاق یا عمومی در این باره
آیات الاحکام یک (99) - جلسه 13
نقد و بررسی اندیشه ها
1. نقد اندیشه دلالت آیه بر حرمت تغییر خلقت
2. نقد اندیشه دلالت آیه بر حرمت تغییر در دین الله
3. نقد اندیشه دلالت آیه بر نکوهش از تغییر درون انسان
4. بررسی دلالت آیه بر حرمت تغییر ناهمسو با هدف خلقت پدیده ها
معیار های تشخیص تغییر حلال از حرام
خارج اصول فقه- دور دوم (1400-1401) - جلسه 63
استعمال واژه ارشاد حتی در جایی که شارع حضور مولوی دارد. متعلق ارشاد متفاوت است مثل ارشاد به ادراک عقل - ارشاد به لزوم - ارشاد به جزئیت - ارشاد به شرطیت - ارشاد به مانعیت
تقسیم ثلاثی است نه ثنایی: ارشاد محض - مولوی محض - مولوی ارشادی
تقسیم اختصاص به واجب و حرام ندارد بلکه در مستحب و مکروه نیز جاری است.
تقسیم حکم شرعی به نقلی محض و عقلی محض و نقلی عقلی به اعتبار دال بر حکم.
تفاوت این انقسام با انقسام حکم به مولوی و ارشادی. در اصل وجود عقلی محض اختلاف است و حق این است که وجود دارد.