header

ادله عام قراردادها - ادله عام قرآنی و روایی (99-1400) - جلسه 12

مدلول تصدیقی آیه اوفوا بالعقود و تفسیر وجوب وفا
لزوم توجه به مولفه های وحدت یا تعدد حکم
تبعیت جعل وجوب از مصلحت و تحریم از مفسده
سنجه شناسی وحدت و تعدد حکم و عقاب
توضیح مباحث کتاب فقه و حقوق قراردادها - ادله عام قرآنی از ضفحه 65 تا 74

خارج فقه سیاسی (99-1400) - جلسه 15

جلسه پانزدهم (39)
دلالت نصوص مبین تکالیف اجتماعی بر مدعای مورد گفتگو
گفته شده : مکلف برخی تکالیف مجتمع بماهو مجتمع است با اینکه مخاطب مجتمع است، دولت متمرکز باید عهده دار اجرای تکلیف باشد. و مردم باید دولت را انتخاب کنند.
نقد
اینکه مجتمع دارای شخصیت حقیقی یا حقوقی و مکلف به تکالیف الزامی باشد تصور درستی ندارد.
تکالیف اجتماعی باید توسط امام جامعه با گروه مناسب انجام شود.

خارج فقه القضاء (1400-1401) - جلسه 3

نظام قضایی اسلام و سیستم حاکمیت امارات قانونی یا دلایل معنوی

اخلاق
انّ الصمت باب من ابواب الحکمة،انّ الصمت یکسب المحبة انّه دلیل علی کل خیر
نکاتی در ارتباط با سکوت
آثار پنجگانه سکوت
نظام قضایی اسلام و سیستم حاکمیت امارات قانونی یا دلایل معنوی
تحقیق در مساله
طرح یک پرسش و پاسخ
نقش کشف نظام قضایی اسلام در استنباط

فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1402-1403) - جلسه 4

فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1402-1403)

ادله مخالفان احتیاط با امکان اجتهاد و تقلید هر چند فی الجمله: 1. ظاهر سیر مرتضی و رضی: اتفاق بر بطلان تقلید تارک اجتهاد و تقلید سید رضی:«الاجماع علی ان من صلی صلاة لایعلم احکامها فهی غیر مجزیة»
2. اعتبار اطاعت در صحت عبادت مقتضی منع احتیاط است.
3. احتمال دخل اجتهاد یا تقلید در حصول غرض.
4. ان الانشاء یعتبر فیه الجزم و لایتحقق هذا بالاحتیاط.
5. احتمال قصد وجه و تمییز.
6. کلام محقق نایینی اگر عمل مورد امر است لکن در نوع امر شک داریم در این جا احتیاط جایز لکن اگر در اصل تعلق امر شک داریم احتیاط وجه ندارد؛ زیرا امتثال اجمالی(با احتیاط) در طول امتثال تفصیلی(با اجتهاد و تقلید) است.
7. مستلزم لعب به امر مولا است. 8. ....
جواب ادله مخالفان(تذکر محل بحث عروض عناوین ثانویه نیست):
1. اجماع واضح نیست.صغری و کبری
2. اطاعت با احتیاط نیز حاصل است لدی العقل و العرف و العقلا
3. صرف احتمال دخل دلیل ندارد. نهایت موجب شک است که بحثش می‌آید.
4. منافات با جزم در منشأ ندارد.
5. اعتبار قصد وجه دلیل می‌خواهد.
6و7. ضعیف است(توضیح)