header

تعارض ادله (99-1400) - جلسه 117

محقق خویی : حجیت نظر متجزی برای خودش - عدم حجیت آن برای دیگران
عدم اعتبار به بنای عقلا در اینباره
گستره شناسی تجزی در اجتهاد
تحقیق در مسئله
تجزی در اجتهاد قابل تصور است بنابر برخی بعضی تفاسیر

مقدمه اصول فقه (1401-1402) - جلسه 15

مقدمه اصول فقه (1401-1402)

یوجب تصور خاص تصور عام را واقعا قهرا وضع عام و موضوع له عام می‌شود. چنان که تصور عام یوجب تصور خاص را (وضع عام و موضوع له خاص) اما صرف تصور خاص تصور عام نیست (پس وضع خاص موضوع له عام نداریم).
وجه اشتباه محقق رشتی به گمان صاحب کفایه در تصویر وضع خاص و موضوع له عام.
1. بنابر همه مبانی در وضع این گفتگو ها وجود دارد و لو آهنگ بحث با تفسیر وضع به تخصیص می‌سازد.
2. مراد از عموم اگر شمول باشد مشکل می‌شود، زیرا شمول داخل در حریم معنا نیست و اگر کلی بودن در مقابل جزیی حقیقی باشد باز هم مشکل دارد، زیرا کلی بودن نیز داخل در حریم معنا نیست.
3. حصر در 4 قسم عقلی نیست و لو برخی نعابیر چنین القا می‌کند.