header

تعارض ادله (99-1400) - جلسه 34

نقد دیدگاه صاحب حدائق
دفاع از او
تحقیق در القای خلاف بین شیعیان توسط ائمه علیهم السلام
بیان مسئله براساس اعتقاد سائل (شبه تقیه) به عنوان عامل سنجه قرار گرفتن مخالفت عامه در ترجیح
روایت ابان بن تغلب و روایت معاذ بن مسلم نحوی

خارج فقه القضا (99-1400) - جلسه 81

بیان دو نظر در صحت وکالت و تولیت به غیر مجتهد برای قضا در عصر غیبت
سپردن کار های مقدماتی قضا به غیر مجتهد
محل نزاع در فرض اضطرار نیست.
مراد از غیر واجد شرط فقط فاقد شرط اجتهاد است.
تحلیل نظر مجوزان

تعارض ادله (99-1400) - جلسه 114

مباحثی از اجتهاد و تقلید
طرح مباحث اجتهاد و تقلید در متون اصولی و فقهی
1. تجزی در اجتهاد
مفهوم شناسی اجتهاد مطلق و اجتهاد متجزی
اهمیت گفتگو از مسئله
امکان بلکه ضرورت اجتهاد متجزی به دو دلیل

خارج اصول فقه- دور دوم (1400-1401) - جلسه 65

حدیث: انّ لله علی الناس حجتین: حجة ظاهره و حجة باطنه
اما الحجة الظاهره فالرسل و الانبیاء و الائمة و اما الحجة الباطنة فالعقول.
کاربست های عقل: در فقه، اخذ معارف از منابع، تبلیغ و نشر و در زندگی.
پیامبران آمدند برای درست کردن شخص عاقل، جامعه عاقل و حکومت عاقل. از نمودهای ضد عقل تسویف است.
مسوِّف مقابل کنتی و حالی است. انسان باید فی الحال
(حالّی و محاضِر) باشد نه مسوِّف یا کنتی.
نقل حالت اعشی که اسلام نیاورد با این که قصد تشرف به اسلام داشت.
رجوع الحیثیات التعلیلی فی الواجبات العقلیه الی الحیثیات التقییدیه.
توضیح این دو اصطلاح - تفاوت حیثیت تعلیلی در واجبات عقلی و غیر عقلی (نقلی بالمعنی الاعم)