فقه العروة - اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1402-1403) - جلسه 1
عنوان کلی درس:فقه العروة الوثقی-محوریت عروة الوثقی لکن با خروج مکرر از متن.
عنوان فرعی: اجتهاد،تقلید،مرجعیت و زعامت
بحث اجتهاد و تقلید هم در اصول مطرح میشود و هم در فقه.عنوان مرسوم اجتهاد و تقلید است لکن به دلیلی که تدریجا روشن میشود ما عنوان را بسط دادیم و خلاصه آن این است که مرجعیت علمی الزاماً مرادف یا مساوق زعامت نیست(توضیح کوتاه)
اهمیت این بحث در همه دوران ها به ویژه در دوران معاصر که نقش تقلید و مرجعیت تضعیف شده است و اخلاق، دین و عرفان فارغ از شریعت مطرح شده،آشکار است.
در عروة الوثقی 72 مساله در این باب آمده است. این مسائل مطرح میشود و مباحثی مثل: زعامت و مرجعیت، اجتهاد شورایی،مرجعیت شورایی، مرجعیت عرصهای، وظیفه علما و نهادهای دینی در مثل تعیین مجتهد،تشخیص اعلم،اصل جایگاه تقلید و.... هم مطرح میشود.
نکاتی مربوط به روش کار و طرح سوال با شماره مجازی-کاری که باید فضلا انجام دهند-عروة الوثقی با 41 تعلیقه
مساله اول: یجب علی کل مکلف فی عباداته و معاملاته ان یکون مجتهدا او مقلدا او محتاطا.
این مساله با مساله 29 عروة دیده شود.(در عروه خیلی از مسائل باید در کنار هم دیده، مطالعه و بحث شود ما این کار را حتی الامکان انجام میدهیم مانند ما نحن و فیه.هر چند ممکن است گفتگوها را توزیع کنیم.
در این مساله سه محور باید بحث شود:
1. یجب: چه وجوبی است؟شرعی؟ عقلی؟ فطری؟ ارشادی؟ طریقی؟
2. فی عباداته و معاملاته که مفصلا بحث شده است
3. ان یکون... اگر قاطع باشد چی؟ اگر علم عرفی بود چی؟
فقه القضاء - شرایط قاضی - جلسه 112
بررسی سند روایت دوم
بررسی متن و دلالت روایت جابر بر منع تصدی
روایت دوم سندا ضعیف است.
بیان دلالت روایت جابر بن یزید جعفی بر منع تصدی زنان نسبت به پست قضاوت و امارت
اصول فقه - تعارض ادله - الجمع مهما امکن ... - جلسه 12
قاعده الجمع جاری است حتی در صورتی که یک دلیل معارض بر دیگری مرجح دارد.
جریان قاعده چه وقتی که موجب تصرف در ظهور یک طرف در متعارضین شود و چه در وقتی که موجب تصرف در ظهور دو طرف شود.
معنای امکان در الجمع مهما امکن
خارج فقه القضا (99-1400) - جلسه 2
ادامه تتبع از شرطیت اجتهاد در قاضی
کلام محقق حلی، علامه حلی و شیخ طوسی
نظر اهل سنت درباره شرطیت اجتهاد در قاضی
واژه قدیم و جدید نسبت به فقه شافعی