مقدمه اصول فقه (1401-1402) - جلسه 102
تحقیق در مساله و نقد آن چه گذشت:
1. حل مساله به نحو عقلایی و مشابه تکوین مقدم است بر حل تعبدی و انتزاعی
2. لزوم ملاحظه لسان ادله باب مثل روایات قنوت و نماز جماعت
3. نقل چند روایت
4. در روایات قنوت تعبیر«فی» آمده که؛ ظرفیت سازگار است البته تعیّن برای ظرفیت نیز ندارد ولی در روایات جماعت تعبیر ظرفیت نیست بلکه ضد آن هست.
شاید بتوان تفصیل داد بین مثل قنوت و جماعت.
5. رأی استحباب در تطبیق (رأی مردم) از آرای ضعیف است و مدعی نتوانسته آن را ثابت کند، چنان که رأی سوم هم ثابت نشد! جالب این که گفته شده مستحب یا کالمستحب!
6. معتبر گاه برای طبیعت مرتبه کمال را در نظر میگیرد و برای مرتبه کمال شرط یا جزء اضافه میکند.
7. از جهت آثار شرعی و فقهی جداگانه باید بحث کرد.
براساس مکاسب شیخ - سال دوم - نوع اول و دوم (85-86) - جلسه 17
بیان چگونگی صدق اکل مال به باطل
براساس مکاسب شیخ - سال سیزدهم - نوع پنجم (96-97) - جلسه 55
سنجه معیار در تشخیص اضطرار و ضرر و خوف
شخص یا اشخاص