header

تفسیر قرآن کریم (1400-1401) - جلسه 22

تفسیر قرآن کریم (1400-1401)

رفتار افراد در تعامل معرفتی با قرآن سه قسم است:
1. با تفریط و تقصیر که موجب مهجوریت قرآن می‌شود.
2. با افراط در 2 قالب: اول: فقط به قرآن چون همه چیز - حتی آن چه مربوط به جزییات علوم و تکوین است - در قرآن هست (کلام منسوب به آلوسی)
دوم: هر چند ممکن است همه چیز در قرآن نباشد لکن آن چه به معرفت، هدایت و دین ما انسانها مربوط است در قرآن وجود دارد. شعار نامبارک و شوم (حسبنا کتاب الله) می‌تواند به یکی از این دو وجه حمل شود.
اشاره شد به جریان صدر اسلام و قرآنیون مصر (مربوط به دهه هفتم از قرن بیستم)
این اندیشه باعث انکار بسیاری از ضرورت های اسلامی است چنان که مخالف خود قران است که می‌فرماید: ماآتاکم الرسول فخذوه و ما نهاکم عنه فانتهوا مضافا اینکه مخالف حدیث ثقلین است.
تفسیر القرآن بالقرآن هر چند کلام قابل دفاعی است اما بهتر است به جای آن گفته شود: تفسیر قرآن در یک سیستم و نظام حلقوی و هرمی از ادله چنان که تقسیر القرآن بمحض القرآن غلط است.

خارج فقه سیاسی (1401-1402) - جلسه 2

خارج فقه سیاسی (1401-1402)

پرسش های فقهی مطرح در اطراف مشارکت سیاسی
مبانی شرعی انتخابات
راه های انعقاد امامت در نظام سیاسی اسلام
مشارکت سیاسی با توجه به نظام امامت و ولایت در فقه امامیه
رقابت سیاسی و مشارکت سیاسی
مشارکت سیاسی و اعتبار برخی شرایط در کارگزاران نظام
مشارکت سیاسی و بیعت
اعتراض در حکومت اسلامی و نحوه آن و ...

مبانی استنباط احکام مستحدث (1401-1402) - جلسه 4

پردیس فارابی
کارشناسی
مبانی استنباط احکام مستحدث
مبنای چهارم
وجود ظرفیت هایی در فقه که فقه را پاسخگوی وقایع میکند
1. حضور عقل در منابع استنباط با سه کارکرد:
1.1. کارکرد سندی
در این کارکرد عقل کنار قرآن و سنت معصوم قرار میگیرد
1.2. کارکرد ابزاری که مفسر نصوص دینی میشود
1.3. حضور عقل در اجرای شریعت
نقش فقیه در استنباط
فقیه قانونگذار نیست بلکه کاشف قانون است و فقه دانش کشف شریعت است؛ نه دانش قانونگذاری