تفسیر قرآن کریم(1402-1403) - جلسه 9
توضیحاتی راجع به آیه اولوا الامر داده شد - اهمیت حدیث شریف لاجبر و لا تفویض بل امر بین الامرین - معنای جبر، توسعه جبر به جبر تاریخ و جبر محیط و نظرات جدید راجع به جبر - معنای تفویض و تصور خدای غایب از برخی صحنه ها - خدای ساعت ساز و معمار.
سه تصور از امر بین الامرین: 1. شرکت عرضی: خداوند و بنده و انتساب فعل به هر دو علی الحقیقة.(این نظر مشکل تفویض دارد)
2. شرکت طولی: مقدمات بعید از خداوند و بقیه از بنده است.(این نظر نیز مشکل تفویض دارد)
3. نسبت مقدمات غیر قریب به خداوند و نسبت مقدمات خودکار به هر دو به نحو حقیقت به طوری که مستلزم غیبت خداوند در صحنه نیست.
فقه جزا - فارابی [دو واحد - مقطع ارشد] (1402-1403) - جلسه 6
کاربست دوم : ضمان یا عدم ضمان جانی نسبت به هزینه های درمان و از کار افتادگی
در این کاربست از چند قاعده اصولی و فقهی یاد میشود
قاعده لاضرر
قاعده تسبیب
قاعده اطلاق مقامی
قاعده لاحرج
و ...
آرای فقیهان در مساله مختلف است
از رای به عدم ضمان مطلق تا ضمان مطلق جدا از دیه و ارش در مساله داریم
قانون گذار در مساله ساکت است
طبیعتا اطلاق مقامی اقتضای عدم ضمان دارد
اما ادله و اسناد ...
پاسخ به پرسش های درسی (1402-1403) - جلسه 12
پاسخ به پرسش های درسی 1402-1403
فقه و اصول تا 23 دی ماه 1402
فقه جلسه شصت و سوم
اصول جلسه پنجاه و یکم
فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1402-1403) - جلسه 109
طرح مساله 18: الاحوط عدم تقلید المفضول حتی فی المسالة التی توافق فتواه فتوی الافضل.
توضیحات: 1. مراد از افضل و مفضول: افضل و مفضول علمی است(اعلم و غیر اعلم)
2. این نظر از سید قاعدتاً از نظرش در تقلید اعلم متأثر است که احتیاط واجب کرده است.
ولی این ابتناء کامل نیست.
3. قبلاً اختلافاتی از علماء در فرض عدم اختلاف افضل و مفضول در مساله گذشت برخی لزوم تقلید از افضل را با فرض توافق یا عدم علم به اختلاف قبول نداشتند.
تعلیقه ها:
1. اقوا جواز است. این تعلیقه به ذیل مساله مربوط است نه صدر آن. مگر آن قایل، قایل به لزوم تقلید از اعلم نباشد که چنین نیست.
2. اقوا جواز چون تقلید موضوعیت ندارد.
3. ... .