خارج فقه القضا (1400-1401)
جلسه 36- در تاریخ ۱۶ آذر ۱۴۰۰
چکیده نکات
ادله قائلان به عدم جواز اعتماد قاضی بر علم خودش در قضاوت
سیره پیامبر صلی الله علیه و آله در دعاوی و غیر دعاوی بر عدم اعتنا به علم خویش بود
روایت جدّ ضمرة بن ابی ضمرة
روایت هشام و حصر با انما
اطلاق مقامی بر نبود سخنی از اعتبار علم قاضی در قضا
بررسی و نقد ادله
ادله قائلان به عدم اعتبار علم قاضی به 2 دسته تقسیم می شود
1. عدم الدلیل و عدم البیان 2. دلیل و بیان بر عدم
گروه اول جوابش این است که دلیل اعتبار علم قاضی دلیل و بیان به حساب می آید.
درباره گروه دوم گفته شده یا می شود
1. انما دال بر حصر نیست 2. حصر اضافی است و لذا اقرار از طرق معتبر است لکن در روایت حصر نیست. 3. بیّنات در روایت شامل علم قاضی نیز می شود.
- اطلاق مقامی
- اطلاق لفظی
- حصر اضافی
- امارات قانونی
- ابن جنید
- سیره پیامبر اکرم
- سیستم قضایی اسلام
- ادله اعتبار علم قاضی
- ادله عدم اعتبار علم قاضی
- سیره پیامبر بر عدم اعتنا به علم خویش
- بیّنات
- حصر انما
- حصر اضافی و حقیقی
- انما اقضی بینکم بالبینات و الایمان
- انما و حصر
- اقتضاء و مانع
- قول عدم حجیت علم قاضی
- عدم اعتبار علم قاضی
- منشاء حس و حدس
- اصل عدم اعتبار علم قاضی
- سیره نبوی
- إنما اقضی بینکم بالبینات و الایمان
- احکام المسلمین ثلاثه
- مئعی و منکر
- بینه و قسم
- عدم دلیل و دلیل عدم
- انما و تاکید و تحقیق
برچسب ها:
چکیده نکات
ادله قائلان به عدم جواز اعتماد قاضی بر علم خودش در قضاوت
سیره پیامبر صلی الله علیه و آله در دعاوی و غیر دعاوی بر عدم اعتنا به علم خویش بود
روایت جدّ ضمرة بن ابی ضمرة
روایت هشام و حصر با انما
اطلاق مقامی بر نبود سخنی از اعتبار علم قاضی در قضا
بررسی و نقد ادله
ادله قائلان به عدم اعتبار علم قاضی به 2 دسته تقسیم می شود
1. عدم الدلیل و عدم البیان 2. دلیل و بیان بر عدم
گروه اول جوابش این است که دلیل اعتبار علم قاضی دلیل و بیان به حساب می آید.
درباره گروه دوم گفته شده یا می شود
1. انما دال بر حصر نیست 2. حصر اضافی است و لذا اقرار از طرق معتبر است لکن در روایت حصر نیست. 3. بیّنات در روایت شامل علم قاضی نیز می شود.
نظر شما