خارج اصول فقه- دور دوم (1400-1401) - خارج اصول فقه- دور دوم (1400-1401)
جلسه 41- در تاریخ ۱۲ دی ۱۴۰۰
چکیده نکات
ادامه ثمره نزاع در مساله: 2. تفاوت ادبیات و ساختار بر مبنای اصالی بودن یا اعتباری بودن احکام وضعی 3. ثمره در ملک،حق و... - اقسام ملک: ملک عین، منفعت و انتفاع
نکته دوم: بحث ماهیت وضع بحث عقلایی- لفظی است نه عقلی. لذا باید سری به میدان و محیط عقلا زد اولا و نصوص شرعی را ملاحظه کرد ثانیا.
به عنوان مثال اصل 21 قانون اساسی هم جعل حکم تکلیفی برای دولت دارد، هم به جعل قیمومیت اشاره میکند. در لسان ادله شرعی هم، هم جعل تکلیف است مثل لله علی الناس حج البیت، هم جعل وضع مثل یا داود انا جعلناک للناس خلیفة و...
نظر نهایی: همان نظر محقق خراسانی است در پذیرش جعلی بودن أحیانی احکام وضعی.
- حکم وضعی و تکلیفی
- اقسام حکم
- لسان ادله
- انتزاعی بودن حکم وضعی
- فلسفه اصول فقه
- مبادی تصوری اصول فقه
- تقسیم حکم به وضعی و تکلیفی
- ماهیت حکم وضعی
- اثر اختلاف در حکم وضعی
- اصل 21 قانون اساسی
- قیمومیت
- ملک عین
- ملک منفعت
- ملک انتفاع
- ثمره اختلاف در اثبات و انکار حکم وضعی
- انتزاعی بودن حکم تکلیفی
- رأی مختار در حکم وضعی
- استفاده از ابزار مناسب جنس بحث
- لسان ادله شرعی در حکم وضعی
- لسان قانون اساسی در وضع و تکلیف
برچسب ها:
چکیده نکات
ادامه ثمره نزاع در مساله: 2. تفاوت ادبیات و ساختار بر مبنای اصالی بودن یا اعتباری بودن احکام وضعی 3. ثمره در ملک،حق و... - اقسام ملک: ملک عین، منفعت و انتفاع
نکته دوم: بحث ماهیت وضع بحث عقلایی- لفظی است نه عقلی. لذا باید سری به میدان و محیط عقلا زد اولا و نصوص شرعی را ملاحظه کرد ثانیا.
به عنوان مثال اصل 21 قانون اساسی هم جعل حکم تکلیفی برای دولت دارد، هم به جعل قیمومیت اشاره میکند. در لسان ادله شرعی هم، هم جعل تکلیف است مثل لله علی الناس حج البیت، هم جعل وضع مثل یا داود انا جعلناک للناس خلیفة و...
نظر نهایی: همان نظر محقق خراسانی است در پذیرش جعلی بودن أحیانی احکام وضعی.
نظر شما