خارج اصول فقه- دور دوم (1400-1401)
جلسه 73- در تاریخ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
چکیده نکات
آن چه مسلّمات عقل در مساله تبعیت است، مسلمات نقل هم است.
مسلّم این است: 1. احکام یا تابع مصلحت و مفسده پیشین است یا تابع مصلحت در جعل 2. هر کجا مصلحت لازم التحصیل یا مفسده لازم الاجتناب باشد، حکم شرع تابع هم وجود دارد. 3. منافاتی بین وجود مصلحت یا مفسده در متعلق و تعبد و امتحان بندگان نیست.
قضیه (العالی لایفعل لأجل الدانی شیئا) منافات با قضیه اتباع ندارد.
قاعده اتباع از مصالح و مفاسد با قاعده ملازمه رابطه دارد لکن با مصلحت در اصل جعل رابطه ندارد.
آن چه به مشهور نسبت داده شده ار تبعیت با رفتارهای اصولی ایشان مناسب نیست. برخی مباحث باقی مانده در قانون تبعیت برای جلسه آینده.
مصالح و مفاسد پیشین کاشف لمّی از احکام هستند لکن احکام کاشف انّی از مصلحت و مفسده نیست.
- تبعیت احکام از مصالح و مفاسد
- فلسفه اصول فقه
- مبادی تصوریه اصول فقه
- مسلمات عقل در تبعیت
- مسلمات نقل در تبعیت
- تقریر صحیح از نظر مشهور
- العالی لایفعل لاجل الدانی
- کشف لمّی مصالح و مفاسد از احکام
- عدم کشف انّی احکام از مصالح و مفاسد
- رفتارهای اصولی غیر متناسب با نظریه منسوب به مشهور در تبعیت
- رفتارهای اصولی با نظریه مشهور در تبعیت
- فلسفه احکام
- مقدمات اصول فقه
- عنوان مادر
- مرجع کشف عنوان مادر در احکام عقلیه و شرعیه
- مدیریت ادله در بحث تبعیت احکام از مصالح و مفاسد
- نسبت قاعده ملازمه با تبعیت احکام از مصالح و مفاسد
- فلسفه جویی احکام در حکم مکشوف
- جمع قاعده العالی لا یفعل شیئا لأجل السافل با تبعیت احکام از مصالح و مفاسد.
برچسب ها:
چکیده نکات
آن چه مسلّمات عقل در مساله تبعیت است، مسلمات نقل هم است.
مسلّم این است: 1. احکام یا تابع مصلحت و مفسده پیشین است یا تابع مصلحت در جعل 2. هر کجا مصلحت لازم التحصیل یا مفسده لازم الاجتناب باشد، حکم شرع تابع هم وجود دارد. 3. منافاتی بین وجود مصلحت یا مفسده در متعلق و تعبد و امتحان بندگان نیست.
قضیه (العالی لایفعل لأجل الدانی شیئا) منافات با قضیه اتباع ندارد.
قاعده اتباع از مصالح و مفاسد با قاعده ملازمه رابطه دارد لکن با مصلحت در اصل جعل رابطه ندارد.
آن چه به مشهور نسبت داده شده ار تبعیت با رفتارهای اصولی ایشان مناسب نیست. برخی مباحث باقی مانده در قانون تبعیت برای جلسه آینده.
مصالح و مفاسد پیشین کاشف لمّی از احکام هستند لکن احکام کاشف انّی از مصلحت و مفسده نیست.
نظر شما