header

فقه هنر (1400-1402)

جلسه 35
  • در تاریخ ۰۲ بهمن ۱۴۰۱
چکیده نکات

جلسه سی‌ و پنجم 1400-1402
جلسه دوازدهم 1401-1402
تحقیق در حکم تصفیق و رقص
تصفیق بما هو هو حرام نیست مگر عنوان ثانوی عارض شود یا شغل شخصی تصفیق در کنار یک مجموعه‌ای از مثل آلات موسیقی، رقص و ... باشد فتامل
آیا عنوان ثانوی واسطه در ثبوت است یا واسطه در عروض
آیا تشخیص عنوان ثانوی کار فقیه است
ابزار شناسی عنوان ثانوی
در اثبات حرمت رقص به چهار دلیل تمسک شده است
1. انه من اللهو و اللعب
2. روایت سکونی
3. روایت سلیمان
4. مرسله عوالی
بررسی دلیل اول
دلیلی بر اینکه هر لهو و لعبی حرام است نداریم
ضمن اینکه رقص با بعضی از اغراض صحیح لهو نیست
نسبت به روایات باید گفت برخی ضعف سند دارد و دلالت
و برخی ضعف دلالت به طوریکه نمینوان از آن مطلق حرمت رقص را استفاده کرد.
نقد کسانیکه دلالت این ادله را واضح دانسته اند

متن پیاده سازی شده نشست دوازدهم (35) سال دوم درس خارج فقه هنر 2 بهمن 1401

برای دریافت فایل کلیک کنید

بسم الله الرحمن الرحیم 
الحمد لله رب العالمین وصلی الله علی محمد و آله الطاهرین  
اللهم کن لولیک الحجة ابن الحسن صلواتک علیه و علی آبائه فی هذه الساعة و فی کل ساعة ولیا وحافظا و قائدا و ناصرا و دلیلا وعینا حتی تسکنه ارضک طوعا و تمتعه فیها طویلا
تحقیق در باره رقص و ترقیص و...تکلیفا و وضعا 
ادله ای که تاکنون برخی می آوردند این بود که رقص و ترقیص و ..لهو است و هر لهوی هم حرام است پس این ها حرام است!
بحث این است که کبرا مناقشه دارد و آن ،این که لیس هر لهوی بحرام ........
اگر این کارها حرفه شخصی شود برای مجالس لهو  و لعب...مثلا یک گروهی اند ؛ شایدموزیکال به این ها گفته می شود در این ها خواننده رقاص هست ممکن است کسی هم برای دست زدن و کف زدن ببرند به هر حال ممکن است این کار بشود حرفه شخص، و نهایتا بشود یک بسته....
الصفق لیس بحرام فی نفسه الا اذا تعتریه الطواری المحرمة 
این جا دو نکته مهم هست: یک نکته بحثی است که سال قبل با شما داشتیم و آن این که اگر عوارض بیاید ، آن عوارض حرام است یا عوارض واسطه در ثبوت در عروض حرمت در خود همین پدیده است؟ 
مثلا اگر فقیهی گفت که در مسجد، دست زدن حرام است ، چون هتک مسجد است، باز این جا هتک مسجد حرام شده نه دست زدن ، یا ...نه ...بگوییم چون دست زدن مصداق هتک است، خود دست زدن حرام است...که در واقع هتک می شود واسطه در ثبوت حرمت برای خود دست زدن ....
البته اگر یادتان باشد ما از این بیان دفاع نکردیم..و همیشه هم می گوییم این بحث مهمی است که عوارض ثانوی اگر عارض یک پدیده شدند ، خود آن عارضه حرام است...
و الا این پدیده حرام نیست..
و الا اگر دریک مجلسی کسی مدعی شود چون مجلس شادی است دستی هم زده شود ،چه اشکال دارد؟!
این عروض عوارض باید مشخص شود که واسطه در عروض اند نه واسطه در ثبوت ..
و لذا آن که حرام است همان عنوان محرم است ...
باید گفت این تصفیق حرام است ؛ تصفیقی که موجب محرمی هست به اعتبار آن محرم حرام است ...
نکته دوم : این که گاه پشت میز در فیضیه یا جای دیگر نشسته ایم! و می گوییم فلان چیز جایز است مگر عنوان ثانوی داشته باشد، گاهی وقتها مساله از دست زدن  و...بسیار فراتراست ...مسائل سیاسی یا ارتباط با کفار ....کاندید شدن زنها در مجلس یا شورای شهر یا ...این ها حرام نیست مگر این که عنوان ثانوی داشته باشد. 
زنان در پست های کلیدی قرار گیرند ، رییس دانشگاه ...رییس مجلس و..مگر این که عنوان ثانوی پیدا کند ما این ها را پشت میز می گوییم ....اما این ها در خارج که می آید، .....داستان از این به بعد چه می شود؟
تازه این سوال کلی است و موردی آن هم جداگانه بحث دارد؟
یکی از آقایان در بحث رقص ، میگوید رقصی که باعث اضلال یا اذلال باشد ....بعدا هم مردم او را نشان دهند و بگویند این فرد همان رقاص دهه ....است.
این جا  ،جای کار هست که کسی بیاید و وقتی قرار دهد و در قالب پایان نامه و یا مقاله کار کند: روش شناسی تشخیص عناوین ثانوی و نهاد مسئول
باید دید عناوین ثانوی واسطه در عروض است یا واسطه د رثبوت است ...
واما بحث رقص 
در تتبع از منع مطلق داشتیم تا جواز مطلق ...و این وسط هم بودند افرادی که مانع تراشی کنند ...
من چهار دلیل پیدا کردم برای حرمت رقص و پنجمی را هم پیدا نکردم ...
یکی این که لهو و  لعب است (انه من لهو و لعب ) 
الرقص لهو و لعب  و کل لعب و لهو حرام و کل رقص حرام 
دوم : راویت سکونی است از امام صادق که ایشان فرمودند: قال رسول الله صلی الله علیه  و آله  : انهاکم عن الذفن و المزمار و عن الکوبات و الکبرات والذفن الرقص ...
روایت بعدی از سلیمان بن بلال از امام علیه السلام از آباء ایشان : 
علامه مجلسى حديثى را از امام رضا(ع) از پدرش از امام صادق(ع) و او هم از پدران بزرگوارش نقل مى‌كند:
ان ابليس كان يأتي الانبياء عليهم السلام من لدن آدمَ عليه السلام إلى أن بعث اللّهُ المسيح(ع) يتحدّث عندهم ويسألهم ولم يكن بأحد منهم أشدّ أنساً منه بيحيى بن زكريا عليهما السلام فقال له يحيى: يا أبا مرة ان لي إليك حاجة فقال له: انت اعظم قدراً من ان اردّك بمسألة فاسألنى ما شئتَ ... فقال يحيى: يا أبامرة احبّ أن تعرض على مصائدك فخوخك التي تصطاد بها بنى آدمَ فقال له ابليس: حباً وكرامةً ـفتمثّل‌ـ فإذاً وجهه صورة وجه القرد ـإلى أن قال‌ـ وبيده جرس عظيم فقال: ما هذا الجرس الذي بيدك؟ قال: هذا مجمع كل لذة من طنبور وبربط ومعزفة وطبل وناى وصرناي، وان القوم ليجلسون على شرابهم فلا يستلذونه فأحرّك الجرس فيما بينهم فإذا سمعوه «استخفهم الطرب فمن بين من يرقّص ومن بين من يُفْرَقِعُ أصابعه و بین من یشق ثیابه ....
....
و بالاخره مرسله عوالی اللئالی ....
برخی آمده اند و مدعی شده اند که این روایات ، دلالتش بر حرمت رقص واضح است.
و لذا حکم میشود به حرمت مطلق رقص و فرق هم نمی کند...وایشان چون بعد آقای خویی است می گوید من از آقای خویی تعجب میکنم که چرا رقص زوجه را برای شوهرش استثنا کرده است 
آقای خویی می گوید: و یجوز للرجل ان یستمتع بزوجته حیث شاء....
و می تواند یکی از مصادیق این استمتاع همین رقص باشد ...
این روایات ، مرسله عوالی که مرسله است و روایتی که بخواهد مستند باشد باید دلالتش تمام باشد ...
نهی رسول الله عن الضرب بالدف و الرقص ...
این روایت چندمشکل دارد ...
کلا روایاتی که هست که پیامبر از فلان چیز نهی کرد ...یک دفعه مثل امام صادق می گویند نهی ما چیزی نمی گوییم ...ما روی چشم می گذاریم ....
ما یک موقع روایتی داریم که می گوید امر رسول الله ..یا نهی رسول الله .. مثل روایت سکونی ...
ولی اگر غیر معصوم بگوید نهی رسول الله ما نمی دانیم صیغه پیغمبر چه بوده است...
شاید صیغه ای را که پیامبر به کار برده اند لا ینبغی بوده است ؛ این راوی برداشت نهی کرده است چون  عین کلام پیامبر را که نیاورده است ..
لذا گزاره کلی این می شود:هر جا غیر حجت حکایت از قول معصوم کند که احتمال بدهیم که اجتهاد در آن راه داشته است، ما به آن روایات فتوا نمیدهیم .
حتی کسانی مثل زراره هم بگوید نهی رسول الله ...ممکن است از اجتهادات شخصی خودش باشد که گفته و لذا مبنا قرار نمی گیرد
الحمد لله رب العالمین

۳۰۹ بازدید

نظر شما

کد امنیتی
مطالب بیشتر...
دانلود صوت جلسه
چکیده نکات

جلسه سی‌ و پنجم 1400-1402
جلسه دوازدهم 1401-1402
تحقیق در حکم تصفیق و رقص
تصفیق بما هو هو حرام نیست مگر عنوان ثانوی عارض شود یا شغل شخصی تصفیق در کنار یک مجموعه‌ای از مثل آلات موسیقی، رقص و ... باشد فتامل
آیا عنوان ثانوی واسطه در ثبوت است یا واسطه در عروض
آیا تشخیص عنوان ثانوی کار فقیه است
ابزار شناسی عنوان ثانوی
در اثبات حرمت رقص به چهار دلیل تمسک شده است
1. انه من اللهو و اللعب
2. روایت سکونی
3. روایت سلیمان
4. مرسله عوالی
بررسی دلیل اول
دلیلی بر اینکه هر لهو و لعبی حرام است نداریم
ضمن اینکه رقص با بعضی از اغراض صحیح لهو نیست
نسبت به روایات باید گفت برخی ضعف سند دارد و دلالت
و برخی ضعف دلالت به طوریکه نمینوان از آن مطلق حرمت رقص را استفاده کرد.
نقد کسانیکه دلالت این ادله را واضح دانسته اند