مقدمه اصول فقه (1401-1402) - مقدمه اصول فقه (1401-1402)
جلسه 102- در تاریخ ۲۸ خرداد ۱۴۰۲
چکیده نکات
تحقیق در مساله و نقد آن چه گذشت:
1. حل مساله به نحو عقلایی و مشابه تکوین مقدم است بر حل تعبدی و انتزاعی
2. لزوم ملاحظه لسان ادله باب مثل روایات قنوت و نماز جماعت
3. نقل چند روایت
4. در روایات قنوت تعبیر«فی» آمده که؛ ظرفیت سازگار است البته تعیّن برای ظرفیت نیز ندارد ولی در روایات جماعت تعبیر ظرفیت نیست بلکه ضد آن هست.
شاید بتوان تفصیل داد بین مثل قنوت و جماعت.
5. رأی استحباب در تطبیق (رأی مردم) از آرای ضعیف است و مدعی نتوانسته آن را ثابت کند، چنان که رأی سوم هم ثابت نشد! جالب این که گفته شده مستحب یا کالمستحب!
6. معتبر گاه برای طبیعت مرتبه کمال را در نظر میگیرد و برای مرتبه کمال شرط یا جزء اضافه میکند.
7. از جهت آثار شرعی و فقهی جداگانه باید بحث کرد.
- صحیح و اعم
- صحیحی و اعمی
- جزء و شرط مستحب
- عویصه جزء و شرط مستحب
- راه حل عویصه جزء مستحب
- نقد راه حل های طی شده و حل عویصه جزء و شرط مستحب
- القنوت سنة واجبة فی الغداة و الظهر
- الصلاة فی جماعة تفضل علی کل صلاة الفرد
- راه حل صحیح عویصه جزء و شرط مستحب
- نقد بیان محقق خویی و روحانی در حل عویصه جزء مستحب
برچسب ها:
چکیده نکات
تحقیق در مساله و نقد آن چه گذشت:
1. حل مساله به نحو عقلایی و مشابه تکوین مقدم است بر حل تعبدی و انتزاعی
2. لزوم ملاحظه لسان ادله باب مثل روایات قنوت و نماز جماعت
3. نقل چند روایت
4. در روایات قنوت تعبیر«فی» آمده که؛ ظرفیت سازگار است البته تعیّن برای ظرفیت نیز ندارد ولی در روایات جماعت تعبیر ظرفیت نیست بلکه ضد آن هست.
شاید بتوان تفصیل داد بین مثل قنوت و جماعت.
5. رأی استحباب در تطبیق (رأی مردم) از آرای ضعیف است و مدعی نتوانسته آن را ثابت کند، چنان که رأی سوم هم ثابت نشد! جالب این که گفته شده مستحب یا کالمستحب!
6. معتبر گاه برای طبیعت مرتبه کمال را در نظر میگیرد و برای مرتبه کمال شرط یا جزء اضافه میکند.
7. از جهت آثار شرعی و فقهی جداگانه باید بحث کرد.
نظر شما