فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1404-1405) - فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1404-1405)
جلسه 55- در تاریخ ۱۹ آذر ۱۴۰۴
چکیده نکات
بیان مقتضای تحقیق در مساله تقلید و غیر علم در اصول دین
1. تمسک به اجماع باطل است با منع صغرا و کبرای آن معتمد نصوص و ادراک عقل است و ضروریات ظاهره است در نصوص نیز باید قدر متیقن گرفت - واقعیات خارجه را نیز باید در نظر گرفت.
2. معیار علم و ایمان و معرفت بود که اقرار و شهادت حاصل آن باشد ولی ظن و تقلید و نحوهما نبود، چنان که قدرت داشتن بر استدلال نیز نبود.
3. تقلید مفید ظن است کلیت ندارد.
تقلید برای عوام کثیرا ما علم و قرار می آورد در این صورت کافی است البته نه بما هو تقلید بلکه بما هو علم.
4. معارف دین غیر احکام 2 قسم است.
اصول و دعائم دین - سایر معارف که ایمان اجمالی به آن ها لازم است. مثل... توصیه به احتیاط و حزم نسبت به خود و دیگران (گلایه از برخی رفتارها) البته گفتگو و تفکر در غیر حوزه ممنوعه اشکال ندارد
5. مواردی روشن نیست. می توان به قدر متیقن اکتفاء کرد.
- تقلید در اصول دین
- فقه العروة الوثقی
- فقه العروة
- فقه اجتهاد و تقلید
- فقه الاجتهاد و التقلید
- ادامه مساله 67 اجتهاد و تقلید
- بطلان تمسک به اجماع و تقلید و اصول دین
- اصول دین و اجماع و تقلید و بطلان
- عدم اعتبار علم نظری و اصول دین
برچسب ها:
چکیده نکات
بیان مقتضای تحقیق در مساله تقلید و غیر علم در اصول دین
1. تمسک به اجماع باطل است با منع صغرا و کبرای آن معتمد نصوص و ادراک عقل است و ضروریات ظاهره است در نصوص نیز باید قدر متیقن گرفت - واقعیات خارجه را نیز باید در نظر گرفت.
2. معیار علم و ایمان و معرفت بود که اقرار و شهادت حاصل آن باشد ولی ظن و تقلید و نحوهما نبود، چنان که قدرت داشتن بر استدلال نیز نبود.
3. تقلید مفید ظن است کلیت ندارد.
تقلید برای عوام کثیرا ما علم و قرار می آورد در این صورت کافی است البته نه بما هو تقلید بلکه بما هو علم.
4. معارف دین غیر احکام 2 قسم است.
اصول و دعائم دین - سایر معارف که ایمان اجمالی به آن ها لازم است. مثل... توصیه به احتیاط و حزم نسبت به خود و دیگران (گلایه از برخی رفتارها) البته گفتگو و تفکر در غیر حوزه ممنوعه اشکال ندارد
5. مواردی روشن نیست. می توان به قدر متیقن اکتفاء کرد.
نظر شما