تفسیر قرآن کریم(1401-1402) - جلسه 11
در خصوص اسم در باسم الله - رصد کاربست های اسم در قرآن.
1. در اوائل سوره ها برای تبرک بدانیم: اسم در معنای خود استعمال شده است -از سنخ لفظ است -اضافه اش به الله اضافه لامیه است -اسم غیر مسمّی است - در قرآن اسم به این معنا زیاد به کار رفته است مثل آیات 4 مائده و 118و119و121 انعام،25 انعام،8 مزمل و...
2. برای تبرک ندانیم یا تبرک و غیر تبرک و باء را برای سببیت(با نظام علی و معلولی یا تجلّی) و متعلق به افعال عموم یا فعل مناسب میتوان گفت: اسم همان تجلی و ظهور و سببیت حق تعالی است.اسم در این معنا به خداوند نسبت داده میشود اما غیر او است.
وجه اطلاق هم معلوم است چون اسم نشانه است. به قول امام علیه السلام "صفة لموصوف"
در قرآن اسم به این معنا زیاد آمده است مثل 78الرحمن و 24 حشر و...
3. اسم بر اشیاء نه تجلی اشیاء در سوره بقره31 و...
استعمالات واژه "الله" -معنای مشهور آن
فقه هنر (1400-1402) - جلسه 35
جلسه سی و پنجم 1400-1402
جلسه دوازدهم 1401-1402
تحقیق در حکم تصفیق و رقص
تصفیق بما هو هو حرام نیست مگر عنوان ثانوی عارض شود یا شغل شخصی تصفیق در کنار یک مجموعهای از مثل آلات موسیقی، رقص و ... باشد فتامل
آیا عنوان ثانوی واسطه در ثبوت است یا واسطه در عروض
آیا تشخیص عنوان ثانوی کار فقیه است
ابزار شناسی عنوان ثانوی
در اثبات حرمت رقص به چهار دلیل تمسک شده است
1. انه من اللهو و اللعب
2. روایت سکونی
3. روایت سلیمان
4. مرسله عوالی
بررسی دلیل اول
دلیلی بر اینکه هر لهو و لعبی حرام است نداریم
ضمن اینکه رقص با بعضی از اغراض صحیح لهو نیست
نسبت به روایات باید گفت برخی ضعف سند دارد و دلالت
و برخی ضعف دلالت به طوریکه نمینوان از آن مطلق حرمت رقص را استفاده کرد.
نقد کسانیکه دلالت این ادله را واضح دانسته اند
مقدمه اصول فقه (1401-1402) - جلسه 64
نقد تصویر جامع شیخ انصاری - مرکب تام نیز مراتب دارد و مشکک است فما الجامع بین کل ذلک؟ - وجهی برای انحصار جامع در مرکب تام نیست. نقد تصویر محقق بروجردی از جامع که خلاف ارتکاز و ادله شرعیه است.
عدم بقای تصویر برای جامع بنا بر صحیحی شدن.
جامع بنا بر قول اعم: 1. جامع عبارت است از جمله ای از ارکان در نماز و زائد بر آن در مامور به معتبر است لکن در مسمّا معتبر نیست.
2. جامع معظم اجزاء است که نام عبادت دائر مدار آن است.
3. وضع اسامی عبادات (و معاملات) مثل وضع اعلام است که شامل همه حالات میشود.
4. موضوع له صحیح تام واجد همه اجزا و شرائط بوده سپس توسعه در استعمال پیدا کرده است. نظیر معاجین و ادویه.
5. مثا مقادیر و اوزان باشد.
فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1402-1403) - جلسه 116
اقتراح نسبت به مساله الحاقی شماره 19
« لایلزم علی من فیه ملکة الاجتهاد الاجتهاد فعلیاً...»
مساله 20: یعرف اجتهاد مجتهد به:
1. علم وجدانی 2. شهادت عدلین اگر معارض با شهادت مخالف نباشد 3. شیاع مفید علم
توضیحات:
1. مراد از علم یقین است 2. مراد از عدلین دو مرد عادل است 3. تعارض عدل واحد لطمه نمیزند 4. منظور طرق کشف و علم به اجتهاد است نه تحقق آن.
بعض نقود بر صناعت سید.