براساس مکاسب شیخ - سال نهم- نوع چهارم (92-93) - جلسه 44
بررسی روایات غش در مورد حرمت مطلق غش
براساس مکاسب شیخ - سال دوازدهم - نوع پنجم (95-96) - جلسه 62
چهارمین امر خاتمه کذب
راست ناقص و پنجمین
کذب و ترک قول
براساس مکاسب شیخ - سال دوازدهم - نوع پنجم (95-96) - جلسه 103
بیان کلام محقق خویی در مورد اخذ اجرت بر نیاحه
مقدمه اصول فقه (1402-1403) - جلسه 24
تحقیق: 1. علت وضع احتیاج بشر است. و از احتیاج ها اخبار از ماضی و آینده و حال است. لذا دو هیأت آورده و استعمال هیچ یک را به جای دیگری اجازه نداده است مگر با عنایت و مجاز.
2. در اختصاص هیأت ماضی برای ماضی و مضارع برای حال و آینده چند وجه متصور است:
الف. اخذ زمان به عنوان مدلول تضمنی و اسمی مثلا أمس در ضرب اخذ شود.
ب. هیأت برای نسبت متقید به سبق زمانی در نسبت به مسندالیه در ماضی (تقید داخل لکن قید خارج) و عدم سبق زمانی در نسبت به مسندالیه در مضارع
ج. آن چه قبلا گفته شد. اگر با وجه قبل متفاوت باشد.
3. وجه اول قابل التزام نیست چون معنای ضرب«زید و گذشته» نیست و متعین وجه دوم یا سوم است.
غیر واقعی بودن نزاع