header

خارج فقه القضاء (1401-1402) - جلسه 24

خارج فقه القضاء (1401-1402)

حدیث اخلاقی: ستصیبکم شبهة فتبقون بلا علم یُری و لا امام هدی و لاینجو منها الّا من دعا بدعاء الفریق و اسأله ان یبلغنی المقام المحمود و ان یثبت لی عندکم قدم صدق فی الدنیا و الاخرة.
ثبات قدم که به الحقنی بالصالحین برسد ارزشمند است.
ثبات قدم به معنای حرف مرد یکی است و یک دنده بودن نیست.
مالک بن نصر و ضحاک بن عبدالله مشرقی در واقعه کربلا.
صدق اسم مصدر و مصدر بدون نسبت به فاعل در مثل قتل نائم یا در حفر چاه و وقوع شخص در آن که قتل و دیه ثابت است لکن قاتل صادق نیست و لذا کفاره ندارد.
در مورد هم چنین باشد که عمل قربی محقق شده هر چند نتوان قربت را به فاعل عبارت نسبت داد.
نوعی توسیع و ترخیص اعمال شده توسط شارع در باب نیست عبادت عابدان و نیابت و قضای عبادت.
کلام شهید اول در این پیوند.

فقه هنر (1400-1402) - جلسه 37

جلسه سی‌ و هفتم 1400-1402
جلسه چهاردهم 1401-1402
فیلم، عکاسی، هنرهای تجسمی، سینما
نقاشی و مجسمه سازی از تعیناتی هستند که مفصل در مکاسب شیخ مورد گفتگو واقع شده اند.
با این همه مباحث زیادی در اطراف آنها وجود دارد.
از جمله فیلمبرداری، عکاسی و ...
شیخ انصاری قدر مسلم از حرمت را ساخت مجسمه ذی روح میداند.
نقاشی و مجسمه سازی از ذی روح و غیر ذی روح
ساخت مجسمه ناقص
درمورد نقاشی ذی روح نقل قول مفصلی برای اثبات حرمت دارد. و صحیحه محمد بن مسلم را دال بر آن میشمرد.
راجع به نقاشی یا مجسمه غیر ذی روح میفرماید ...

خارج فقه القضاء (1401-1402) - جلسه 76

خارج فقه القضاء (1401-1402)

در مفروض سوال، قاعده احسان جاری نیست، مگر خارجا و غیر مرتبط با عمل احسانی، پدیده ای پیش آیه که ان را از احسان خارج کند.
آیا بهره مند از احسان ضامن مخارج محسن است؟
ماده 306 قانون مدنی در این باره تفصیل می‌دهد و می‌گوید:
اگر عدم دخالت یا تاخیر در تاخیر موجب ضرر صاحب مال باشد دخالت کننده مستحق اخذ مخارج اداره مال است.
گاه گفته می‌شود: قاعده احسان نفی ضمان می‌کند نه اثبات ضمان البته ضمان در مورد هست لکن نه به حکم قاعده احسان بلکه به دلیل امر شارع به صرف مخارج و غیر آن بیان زاید می‌خواهد.
لکن با قاعده احسان نیز می‌توان اثبات ضمان کرد و الّا بر محسن حرج و زحمت و ضرر است در حالی که به حکم قاعده احسان نباید چنین باشد.