استصحاب - ادله و تنبیهات (94-95) - جلسه 111
نقد و بررسی کلام شیخ انصاری و بیان اقتضای تحقیق
مقدمه اصول فقه (1401-1402) - جلسه 47
اختلاف در تفسیر صحة و فساد به دلیل اختلاف نگاه در آثار مورد انتظار است.ان الصحة فی العبادة و المعاملة لاتختلف.
در تفسیر صحیح به موافقت با امر باید گفت: امر علی اقسام: واقعی اولی،واقعی ثانوی و ظاهری. در ثانوی و ظاهری اِچزاء مورد اختلاف است چون موافق امر عست و موافق امری دیگر نیست. و دو تفسیر در امر هست: اعم از واقعی و خصوص واقعی.
صحت و فساد عندالمتکلم: دو وصف اعتباری(غیر واقعی در حارج) انتزاعی از مطابقت مأتی به با مامور به است.
صحت نزد فقیه(سقوط قضا) از لوازم اتیان به امر واقعی است و از قطعیات عقل است و گاه مجعول شرعی است.در معاملات مجعول است یا تطبیق مجعول؟
خارج فقه القضاء (1401-1402) - جلسه 84
ادامه اشاره به روایات وارد در ذیل کریمه«و من دخله کان آمنا» اعتبار هر سه روایت وارد در ذیل آیه و دلالت آن ها بر توسعه از کعبه مشرفه به کل حرم مکی. توسعه دلالت روایات به هر شخص عبد باشد یا غیر عبد. تبیین حدود حرم از شش جهت. حدود حرم به نسبت تساوی نیست. اختلاف فقهای خاصه و عامه نسبت به توسعه مصونیت کیفری نسبت به سایر امکنه و مشاهد مشرفه.
ادله توسعه:
1. اطلاق واژه حرم بر غیر حرم مکی در روایات
2. لزوم احترام به مشاهد و امکنه مقدس
3. وجود سیره بر پناهندگی مجرمان
4. امکنه حکم مسجد دارد و در مسجد اجرای حد نمیکنند.
خارج فقه القضاء (1401-1402) - جلسه 87
درس اخلاق: حدیث امام صادق علیه السلام: انّ من اکبر السحر النمیمة... و النمام اشرّ من وطی الارض.
مقابل نمامی اصلاح است - اصلاح ذات البین - نمیمه تابع نتیجه است نه قصد - اختیارش با نمّام نیست - واضح و سخت دارد، خفی و نرم دارد و...
روایات حرم - ان لله حرماً و هو مکه و ان للرسول حرماً و هو المدینه.... این روایت بر فرض اغماض از برخی ملاحظات، سنداً و دلالة برای اثبات مهام قاصر است.
برخی فقرات از زیارت جامعه«امِن مَن لجأ الیکم».
همچنین در سلام های هفته به ائمه علیهم السلام.
استجاره عنوان قصدی است و احکام استجاره را ندارد مگر در مستجیر به کعبه مکرمه.